Miljoenen mensen opgescheept met ongewenste abonnementen
10-05-2017
•
leestijd 2 minuten
•
927 keer bekeken
•
De afgelopen drie jaar zijn ongeveer 3,5 miljoen mensen in Europa slachtoffer geworden van aanbieders van ongewenste abonnementen. Een op de vijf hiervan betaalt een aanmaning van dergelijke bedrijven, ondanks dat ze nooit een bestelling hebben geplaatst. Gemiddeld zijn gedupeerden 115,70 euro kwijt aan dit soort abonnementen.
Meeste problemen
Dat blijkt uit een onderzoek van Sifo Kantar, dat in opdracht van het Zweeds Europees Consumenten Centrum (ECC) en de Zweedse Consumentenautoriteit is uitgevoerd in Zweden, Noorwegen, Finland, Nederland, België en Oostenrijk. Deze landen hebben het grootste aantal problemen gemeld met ongewenste online aanbiedingen van abonnementen binnen het ECC Netwerk.
Rechten onbekend
De meeste slachtoffers gaan in op aanbiedingen van goedkope producten, die naderhand blijken te leiden tot dure abonnementen. Uit het onderzoek blijkt dat Europese consumenten zich weinig tot niet bewust zijn van hun rechten wanneer ze in dergelijke hinderlagen lopen. Zo weet meer dan de helft van mensen - 51 procent - niet dat ze hun bank of creditcardaanbieder kunnen benaderen met een terugbetalingsverzoek wanneer de verkoper weigert terug te betalen.
Nederlandse jongeren vaak slachtoffer
In België en Nederland zijn het vooral jongeren die slachtoffer zijn van ongewenste abonnementen. Zij klikken het meest op een aanbieding die te mooi is om waar te zijn, via social media of het internet. Mannen, die iets beter hun rechten weten dan vrouwen, trappen vaker in valkuilen bij producten als tablets, mobiele telefoons, antivirus producten en computerdiensten. Vrouwen worden vooral slachtoffer als ze dieet- of schoonheidsproducten bestellen. Mannen hebben de afgelopen drie jaar gemiddeld 147 euro uitgegeven door te klikken op deze links, vrouwen gemiddeld 74 euro.
"Per telefoon afgesloten? Betaal niet"
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet onlangs weten veel meldingen te ontvangen over agressieve telefonische verkoop van abonnementen op online kortingsdiensten. Omdat de ACM ziet dat steeds nieuwe bedrijven deze praktijk toepassen waarschuwt zij consumenten. Zij hoeven niet te betalen als het abonnement
telefonisch
is afgesloten.
Pas geldig na schriftelijke instemming
Pas nadat de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod is er sprake is van een geldige overeenkomst. De ACM ziet dat de bedrijven die deze diensten aanbieden consumenten onder druk zetten om wel te betalen. Door juist niet te betalen dragen consumenten bij aan het stoppen van deze ongewenste praktijken.