Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Miljardenclaim op komst voor ondernemer met wurgkrediet bij ABN Amro

  •  
19-04-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
18549 keer bekeken
  •  
PB_wurgkrediet_ABN_1280

© Donald Trung Quoc Don (via Wikimedia Commons)

ABN Amro krijgt een miljardenclaim voor haar kiezen vanwege de te hoge rentes die zij heeft berekend over de kredieten van zakelijke klanten. Stichting Massaschade en Consument gaat namens 200.000 ondernemers hun te veel betaalde rente terugeisen. Het gaat om een terug te vorderen bedrag dat kan oplopen tot in de miljarden.

Dat maakt de stichting bekend in Kassa (BNNVARA), dat al sinds 2020 aandacht vraagt voor de problemen van ondernemers met een zakelijk krediet.

Duizenden euro's te veel betaald door torenhoge rente

Diverse uitzendingen van Kassa leidden ertoe dat ABN Amro de afgelopen jaren uiteindelijk maar liefst 460 miljoen euro uittrok om circa 250.000 gedupeerde consumenten te compenseren die te veel rente hebben betaald over hun consumentenkrediet. 

Niet alleen consumenten, maar ook ondernemers betaalden echter te veel variabele rente over hun krediet. De schade loopt bij hen veel meer in de papieren, omdat zij doorgaans over een hogere kredietcapaciteit beschikken. 

Terwijl de marktrente vanaf 2008 scherp daalde als gevolg van de economische crisis, draaide ABN Amro de duimschroeven juist aan. ABN Amro zette het rentepercentage eenzijdig vast op 10,49%, om hier in de jaren daarna niet meer van af te wijken.

De kredietklanten van ABN Amro bleven daardoor aan een torenhoog rentepercentage vastzitten, zelfs toen de marktrente in de jaren daarna het nulpunt naderde. Ondernemers hebben hierdoor duizenden euro’s te veel aan rente betaald.

Kijk hieronder naar de bijbehorende video. Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

"ABN Amro heeft zich jarenlang verrijkt over de rug van haar klanten"

"Door de rente kunstmatig hoog te houden, heeft ABN Amro zich jarenlang verrijkt over de rug van haar klanten". Dat zegt Lucia Melcherts, voorzitter van Stichting Massaschade en Consument.

Ze vervolgt: "De ondernemers die wij spraken, gingen er logischerwijs van uit dat de bank rekende met eerlijke en correcte rentetarieven. Een gemiddelde schilder, cateraar of zzp'er heeft geen tijd of geld voor dure adviseurs die controleren of een bank wel eerlijke voorwaarden hanteert. Ze moeten kunnen vertrouwen op hun bank. In plaats daarvan heeft ABN Amro mkb'ers jarenlang als pinautomaat gebruikt, getuige de talloze momenten waarop de bank heeft nagelaten haar rentetarief te verlagen."

Stichting verwacht ABN Amro binnen enkele weken te dagvaarden

Stichting Massaschade & Consument heeft ABN Amro inmiddels gewezen op haar verantwoordelijkheid en verwacht de bank binnen enkele weken te dagvaarden.

Ondernemers die een doorlopend krediet hebben (gehad) bij de bank, kunnen zich vanaf zaterdag kosteloos aanmelden voor de actie op renteherstel.nl of de website van de stichting.

Ondernemers zullen bij succes tussen de 20 en 25 procent van het te compenseren bedrag moeten afdragen aan de stichting.

Reactie ABN Amro

ABN Amro geeft in een reactie aan dat de bank brieven heeft ontvangen van deze stichting.

ABN Amro: "De bank heeft toegelicht dat de gemaakte verwijten ongegrond zijn. De stichting beroept zich op uitspraken van het Kifid die niet gelden voor zakelijke mkb-klanten. Er is geen sprake van een miljardenschade en het is ook niet helder voor hoeveel zakelijke klanten de stichting optreedt. De verwijten van de stichting zien daarnaast op een specifiek product van de bank dat al enige tijd in afbouw is. Het aantal klachten over dit product is door de jaren heen beperkt geweest en we hebben deze klachten samen met de klanten opgelost of we zijn hierover met hen in gesprek."

ABN Amro geeft overigens ook een uitgebreide reactie op de aanstaande massaclaim op hun eigen website. Deze reactie kun je lezen op de site van ABN Amro.

Bekijk ook de volgende reportages:
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.