De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor “nepkortingen” waar veel webwinkels klanten mee proberen te lokken. De toezichthouder doet dit omdat Black Friday en Sinterklaas er weer aankomen. Dat is bij uitstek een periode waarin mensen online uitgebreid gaan winkelen.
De ACM ziet dat er webshops zijn die producten verkopen met kortingen die niet kloppen. Welke truc wordt er toegepast?
Bij een ‘van-voor’-korting staat de normale prijs van een product doorgestreept of de prijs is van een kortingspercentage voorzien. De webshop vergelijkt dan de ‘oude’ prijs met de ‘nieuwe’ prijs. “Het lijkt dan alsof de ondernemer korting geeft op de oude prijs, terwijl dat niet het geval is, omdat de webshop de oude prijs in werkelijkheid nooit heeft gerekend", zegt de ACM. Deze manier van korting aanprijzen mag niet.
Volgens de ACM maken veel ondernemers gebruik van 'van-voor'-aanbiedingen om het prijsverschil van de korting voor consumenten te benadrukken. Hierbij worden vaak verschillende referentieprijzen genoemd. Zo wordt de lagere – en dus meer aantrekkelijke – verkoopprijs vergeleken met de zogenaamde adviesprijs, de fabrikantenprijs, de normale of originele prijs.
Een webshop mag een ‘van-voor’-aanbieding alleen doen als hij de doorgestreepte prijs in de afgelopen dertig dagen ook echt heeft gerekend.
Toezichthouder ACM erkent op zijn site dat “het voor consumenten heel lastig is om een echte korting van een nepkorting te onderscheiden.” De ACM wil met extra toezicht op die regel voorkomen dat consumenten worden misleid.
Hoe weet je of je te maken hebt met een verzonnen korting? Weet je nu al wat je binnenkort wilt kopen? Dan geeft de ACM als tip mee: “Controleer nú alvast de prijs om voor jezelf een prijshistorie-check te doen. Daarnaast kun je ook vaak op internet zoeken naar de prijshistorie van het product.”
Bron: ACM / ANP
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!