Merkartikelen verliezen terrein
01-02-2012
• leestijd 2 minuten
Het marktaandeel van merkartikelen in supermarkten krimpt. Vijf jaar geleden was het aandeel van merkartikelen op de Nederlandse retailmarkt nog 62 procent, inmiddels is dat geslonken tot 58 procent. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van het adviesbureau Roland Berger en marktonderzoeker GfK.
De onderzoekers verwachten dat het marktaandeel van merkartikelen de komende jaren verder afneemt, richting 50 procent. In landen als Zwitserland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dat niveau reeds bereikt. Consumenten kiezen steeds vaker voor rookworsten, schoonmaakmiddelen, frisdranken en andere artikelen voor dagelijks gebruik die als huismerk in de schappen van supermarkten liggen. De opmars van huismerkproducten ten koste van merkartikelen zet gestaag door, aldus de onderzoekers.
Promotie
Traditionele methoden van producenten van merkartikelen om zich terug te vechten, bieden volgens hen weinig soelaas. Acties, als aanbiedingen, leveren op korte termijn wel meer omzet op, maar leiden op langere termijn vaak tot structurele prijsverlagingen die omzet en winst onder druk zetten. Ook hogere reclame-uitgaven leiden niet vanzelfsprekend tot een meer inkomsten.
Overleven
Kansrijker om als merkartikel op zijn minst te overleven, zijn onconventionele methoden, aldus de onderzoekers. Een voorbeeld hiervan zijn projecten waarbij fabrikanten van merkartikelen nauw samenwerken met retailers. Door kennis en informatie met elkaar te delen wordt het aanbod meer toegespitst op de wensen van de consument. Dit kan onder meer leiden tot nieuwe producten en een betere prijsstelling. De Amerikaanse producent Procter & Gamble van onder meer luiers en shampoos werkt op die manier met succes samen met supermarktketen Carrefour in Frankrijk, aldus de onderzoekers.
ANP