Het merendeel van de Nederlanders laat Black Friday aan zich voorbijgaan, stelt Hart van Nederland op basis van onderzoek onder ruim 3700 panelleden. Bijna 75 procent van de ondervraagden zegt niet mee te doen aan het koopjesfestijn.
Sommige respondenten vinden Black Friday in Nederland nergens op slaan, omdat 10 of 20 procent korting bijna hetzelfde is. Zo stelt een panellid kritisch: "Kijk maar eens twee weken ervoor naar de prijs van een artikel. Dan zie je dat de korting niet klopt."
De uitbraak van het coronavirus lijkt opvallend genoeg niet per se de reden voor de matige populariteit van Black Friday. Rond deze tijd in 2019 gaf ook ongeveer driekwart van het panel aan het uit de Verenigde Staten geïmporteerde koopjesfestijn over te slaan.
Online shoppen is dit jaar iets populairder geworden ten opzichte van het fysiek bezoeken van een winkel. 11 procent van de ondervraagden gaf in 2019 aan alleen online naar kortingen te speuren. Dit jaar loopt dat percentage op tot 15 procent.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!