De komende jaren blijven Nederlanders hun geld aan eten en drinken anders uitgeven dan voor de coronacrisis. Dat is de verwachting van het Economisch Bureau van ING. Supermarkten en speciaalzaken hebben in 2020 een flink marktaandeel bij de horeca weggehaald. Dit wordt wel deels teruggedraaid door de geleidelijke heropening van horeca. Ondanks dit verwacht de ING dat een deel van de omzet de komende jaren nog in de foodretail blijft hangen.
De bestedingen in de horeca in Nederlanden daalden in 2020 met 7 miljard. Bij supermarkten en speciaalzaken namen ze juist met ruim 3 miljard toe. Volgens ING zal de foodretail er veel werk van maken om de extra corona-gerelateerde omzet vast te houden. Het voordeel voor de foodretail is volgens ING dat "mensen structureel meer zullen thuiswerken en studeren".
In 2020 steeg de verkoop van online boodschappen in Nederland met 50 procent naar 2,7 miljard euro. Ook werd er voor 2,7 miljard euro uitgegeven aan maaltijdbezorging. Dat is een stijging van 35 procent vergeleken met 2019. Verder nam het aantal webwinkels dat voeding verkoopt flink toe. Dit komt mede doordat leveranciers hun producten direct aan consumenten zijn gaan aanbieden.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!