Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Men wil duidelijkere informatie bij afsluiten mobiel abonnement

17-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Mobiel telefoon smsen
Voor consumenten blijft het lastig om informatie over mobiele abonnementen van verschillende aanbieders te vergelijken, stelt Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wel gaat het al iets beter dan vorig jaar. De autoriteit roept telecomaanbieders op hier werk van te maken.
Meestal zoeken consumenten op websites van aanbieders naar informatie, blijkt uit ACM-onderzoek. Qua prijzen en voorwaarden is er over het algemeen sprake van duidelijke taal. Op het moment dat abonnementen vergeleken moeten worden, wordt het echter lastig. De ACM is van mening dat deze informatie zo moet worden gepresenteerd dat consumenten het goed kunnen vergelijken voor ze een keuze maken. De ACM geeft wel aan dat dit geen verplichting is naar aanbieders. Er is daarom ook geen sprake van sancties of andere dwangmiddelen.

Duidelijkheid over maandelijkse kosten, contractlengte en betrouwbaarheid netwerk

Volgens het onderzoek is de belangrijkste afweging daarbij informatie over de vaste kosten per maand, de lengte van het contract en de kwaliteit of betrouwbaarheid van het netwerk. Consumenten willen daarnaast weten of ze hun huidige nummer kunnen behouden en hoe dat dan in zijn werk gaat. Daarnaast willen ze inzicht hebben in hun eigen gebruik en de snelheid van het netwerk.
De ACM stelt desgevraagd dat het gaat om een verzoek aan telecomaanbieders en geen verplichting. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!