De Europese Commissie stelt vast dat Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, de Europese regels overtreedt bij het gebruik van persoonlijke data van gebruikers. Het bedrijf krijgt daarom mogelijk een miljardenboete.
Meta voldoet volgens de Europese Commissie niet aan de eisen van de Wet op de Digitale Markten (DMA). Het gaat hierbij specifiek over de twee opties die het bedrijf gebruikers van Instagram en Facebook geeft: ofwel akkoord gaan met het gebruik van persoonlijke data voor advertenties, ofwel betalen voor een advertentievrije omgeving in de vorm van een abonnement.
Volgens de DMA moeten gebruikers óók de optie krijgen voor een gelijkwaardig gratis alternatief van Facebook en Instagram zonder veel persoonlijke data te delen met Meta.
“Ons voorlopige standpunt is dat het advertentiemodel van Meta niet aan de regels voldoet”, stelt Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “We willen dat burgers de controle krijgen over hun eigen gegevens en dat ze kunnen kiezen voor een ervaring met minder gepersonaliseerde advertenties.”
Meta zegt in een verklaring dat het bedrijf wel degelijk voldoet aan de eisen van de DMA en dat het bedrijf zich verheugt op een “constructieve dialoog met de Europese Commissie om dit onderzoek af te ronden.”
Als uit de definitieve conclusie van het onderzoek blijkt dat Meta de regels heeft overtreden, kan het bedrijf hoge boetes krijgen die kunnen oplopen tot tien procent van de wereldwijde jaaromzet. Die boete kan nog oplopen tot twintig procent als Meta daarna opnieuw de fout in gaat. Deze bedragen zullen in de miljarden lopen.
De Europese Commissie heeft de voorlopige conclusie van het onderzoek naar Meta gestuurd. Meta krijgt nu de gelegenheid om antwoord te geven op de vragen die de Commissie heeft gesteld en aanpassingen te doen aan Instagram en Facebook. Het onderzoek zal uiterlijk op 25 maart 2025 worden afgerond, een jaar nadat het onderzoek begon.
Voldoet het nieuwe abonnementsmodel van Meta aan de privacyregels? Bekijk het Kassa-item van november jl. hierover:
Bronnen: ANP, NU.nl, HLN
Meer over:
meta, facebook, instagram, privacy, persoonlijke gegevens, europese commissie, dma, advertenties, #onderzoek, miljardenboeteMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!