Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal de winst en de omzet duidelijk zien groeien, waarbij het supermarktconcern wist te profiteren van voordelen van de vorig jaar afgeronde fusie. Dat bleek woensdag.
Stijging
Ahold Delhaize zag de netto-omzet met ruim 67 procent aandikken tot 16,1 miljard euro. De winst steeg met bijna 70 procent tot 355 miljoen euro. De cijfers van vorig jaar zijn daarbij aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen weergeven.
Stevige prijzenoorlog
Topman Dick Boer sprak van sterke resultaten. Hij liet weten dat de integratie tussen Ahold en Delhaize op koers ligt. In 2019 moet de samensmelting 750 miljoen euro aan financiële voordelen opleveren. Daarvan wordt 250 miljoen euro geïnvesteerd in de eigen merken.
Prijsstijgingen en fusievoordelen deden de zaken van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten goed. In de VS, de grootste markt van het concern, is al tijden sprake van een stevige prijzenoorlog. Voor zijn keten Food Lion zijn nieuwe plannen gemaakt om de concurrentie aan te gaan.
4,9%
De koers van de supermarktreus kreeg onlangs een flinke knauw door een winstwaarschuwing van de Amerikaanse concurrent Kroger half juni. Een paar dagen daarna zorgde de aankondiging van de overname van Whole Foods door Amazon voor een nieuwe tik. De daling van zo'n 10 procent op de beurs is Ahold Delhaize nog niet te boven.
In Nederland boekte het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com wederom vooruitgang, met een omzet van 3,4 miljard euro. De verkopen stegen hier met 4,9 procent, tegenover een kleine plus in België. ANP