Een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) is onderzoeken hoe bedrijven, instellingen en overheden het best voorlichting kunnen geven aan internetgebruikers. Hierdoor hopen de toezichthouders dat de consument minder vatbaar wordt voor online oplichting.
Het SDT is een samenwerking tussen Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Ze vinden dat mensen zich beter bewust moeten worden van wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt.
Volgens de toezichthouders nemen de mogelijkheden om mensen online te beïnvloeden snel toe. Dat komt doordat er steeds meer gegevens over hun gedrag kunnen worden verzameld. Als ze daar inzicht in krijgen, begrijpen ze beter dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed, zo verwachten de toezichthouders. Als uit het onderzoek blijkt dat er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels zijn, gaan ze de wetgever daar op wijzen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!