Na twee jaar van daling is er nu een stijging te zien in het aantal gevallen van webwinkelfraude. Brancheclub Thuiswinkel.org ziet een toename van het aantal nepwebshops. Wie bij deze nepwebwinkels iets koopt, is gemiddeld 350 euro kwijt, zo meldt het AD.
In de eerste vier maanden kwamen er bij de politie bijna 33.000 meldingen van fraude binnen, blijkt uit een analyse van het AD. Bij iets meer dan de helft van die meldingen gaat het om fraude op webwinkels of handelsplatformen zoals Marktplaats, meldt de woordvoerder van de politie.
De directeur van de brancheclub Thuiswinkel.org, Marlene ten Ham, ziet het aantal nepwebwinkels toenemen. “Vooral websites met een .com-adres die de logo’s en namen van bekende webshops misbruiken.”
Het bedrag dat deze nepwebwinkels buit maken is ook gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld geeft een slachtoffer 350 euro uit op deze websites. Dit is een stijging van meer dan 20 procent.
Thuiswinkel.org controleert regelmatig of webwinkels onrechtmatig logo’s gebruiken, maar waarschuwt consumenten ook om goed op te letten bij online aankopen. Ten Ham heeft een aantal tips: “Controleer het webadres, check of de webshop duidelijke contactgegevens heeft, en lees de reviews. En kijk naar het ontwerp van de website. Als een webshop er slordig uitziet, is het waarschijnlijk een nepwebshop.”
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!