Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Meer Nederlanders naar Duitse super'

05-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarkt1_10.jpg
Door grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlanders op 'foodtrip' naar een supermarkt in Duitsland. In de grensstreken is dat inmiddels in de cijfers terug te zien, meldde marktonderzoeksbureau GfK woensdag.
Bijna de helft (48 procent) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar één keer per maand over de grens. Een jaar geleden was dat nog 44 procent. Van hun totale bestedingen aan voeding komt 4,8 procent over de grens terecht.
Hoge accijnzen
Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen die in Nederland betaald moeten worden. ,,Op een fles wijn ben je hier beduidend duurder uit'', zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK. Volgens hem slaan de Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld zo'n derde hoger dan hier.
Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij de oosterburen, blijkt uit de cijfers van GfK. Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om in België supermarkten te bezoeken.
Omzetgroei
De omzet van de Nederlandse supermarkten staat de laatste tijd onder druk. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs. Afgelopen maand was weer sprake van een groei van 1,5 procent. De gezamenlijke omzet bedroeg in januari 3,18 miljard euro, tegen 3,13 miljard euro in januari vorig jaar. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!