Meer klanten voor ASN Bank
30-03-2016
• leestijd 1 minuten
ASN Bank, het 'duurzame' onderdeel van de genationaliseerde SNS Bank, heeft zijn klantenbestand vorig jaar verder weten uit te bouwen. ASN kreeg er netto meer dan 25.000 klanten bij, wat neerkomt op een toename van 4,2 procent tot een kleine 630.000. Dat maakte ASN woensdag bekend.
De ASN Bank wil groeien naar een miljoen klanten. Directeur Ewoud Goudswaard verwacht dat aantal over ongeveer tien jaar te bereiken. Hij constateert dat de vraag naar duurzaam bankieren steeds groter wordt. Tijdens de recente klimaattop in Parijs was er volgens Goudswaard bijvoorbeeld veel aandacht voor de wijze waarop ASN de CO2-uitstoot van zijn investeringen meet.
ASN kijkt onder meer of bedrijven een duurzaamheidsbeleid hebben en hoe dat in de praktijk uitpakt. De bank streeft ernaar dat al zijn financieringen en beleggingen in 2030 netto klimaatneutraal zijn. Inmiddels is die doelstelling al voor meer dan 70 procent gerealiseerd.
Het beheerd vermogen van ASN dikte vorig jaar met ruim 4 procent aan tot 13,4 miljard euro. De nettowinst steeg daarbij met ruim een vijfde naar 70,8 miljoen euro. Dit betere resultaat is echter geheel toe te schrijven aan de eenmalige bijdrage aan de nationalisering van SNS Reaal die ASN in 2014 moest betalen en vorig jaar niet. De operationele lasten liepen vorig jaar juist op, voornamelijk door versterking van de organisatie. De baten van de bank kwamen daarbij iets lager uit, als gevolg van de lage rente in Europa.