Europese consumenten hebben tijdens de eerste lockdown meer uitgegeven aan luxe eet- en drinkproducten ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het gaat om zoute snacks, chocolade en drank, zegt het onderzoeksbureau IRI.
Het onderzoeksbureau bekeek data van onder andere supermarkten en slijterijen in het voorjaar toen de meeste landen in lockdown waren. Ten opzichte van vorig
jaar werden er gemiddeld 12 procent meer zogenoemde verwenproducten
gegeten en gedronken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland,
Spanje, Italië, Griekenland en Nederland. De stijging was het grootst in
Spanje en het Verenigd Koninkrijk, daarna komt Nederland, gevolgd door
Griekenland en Duitsland.
Sectoren
De groei van zoute snacks en alcohol komt door wat IRI de
'aperitivo-gelegenheid' noemt. Mensen gingen hun borrelavonden online
proberen na te bootsen.
In Frankrijk en Italië waren grote stijgingen in specifieke sectoren.
Zo groeide in Frankrijk bijvoorbeeld door thuisbakkers de verkoop van
chocoladerepen en in Italië groeide de omzet van popcorn met meer dan de
helft door familieavonden die ontstonden tijdens de lockdown.
De verkoop van wijn steeg in alle landen ten opzichte van vóór de
lockdown, behalve in Frankrijk. Frankrijk had door het afzeggen van
evenementen last van flinke omzetdalingen in wijn (een derde minder) en
champagne (ruim de helft minder). De verkoop van bier groeide in
Frankrijk wel.
Zoute snacks en drank
Snoep werd veel minder populair in alle landen tijdens de lockdown en
de omzet is ten opzichte van een jaar geleden nog steeds lager of
gelijk. Deze trend heeft zich volgens het onderzoeksbureau nog niet
hersteld.
Sinds de eerste lockdown blijft de consumptie van zoute snacks en
drank nog steeds hoog, aldus IRI. Het onderzoeksbureau denkt dat tijdens
de tweede lockdown, die al in meerdere Europese landen is afgekondigd,
mensen nog meer geneigd zijn zichzelf te trakteren omdat ze in een
onzekere periode weer meer binnen moeten blijven. ANP