Het aanbod in duurzaam kippenvlees in de schappen is groter dan ooit, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De zogeheten 'plofkip' is bijna niet meer in de schappen terug te vinden. Het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk is in de periode 2014-2018 bijna verdubbeld.
Het onderzoek van de toezichthouder toont aan dat supermarkten en bedrijven goed in staat waren om zelfstandig over te schakelen naar duurzamere alternatieven dan de 'plofkip'. De ACM meent dat onafhankelijke keurmerken hier een rol in hebben gespeeld.
In 2015 zette de autoriteit nog een streep door het initiatief 'Kip van Morgen', dat het doel had het welzijn van kippen te verbeteren. De waakhond meende dat kip en consumenten niet genoeg zouden profiteren van de afspraken in het initiatief. Zo zou het initiatief onder andere de concurrentie te veel beperken. Vrijwel al het kippenvlees dat je nu in de supermarkt vindt, is diervriendelijker dan het eerder gestrande gezamenlijke initiatief van producenten en winkels, de ‘Kip van Morgen’.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!