Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Mediation Agency zet consumenten onder druk met niet-betaalde rekeningen
20-01-2018
•
leestijd 3 minuten
•
76 keer bekeken
•
Update: Het telefoonnummer van Mediation Agency werkt niet meer. Het bedrijf is nog wel bereikbaar via de mail. Je kunt ze mailen op info@mediationagencybv.com.
Je wordt gebeld door een incassobureau dat zegt dat jij een rekening niet betaald hebt. Je bent je van geen kwaad bewust maar wordt direct flink onder druk gezet. Je móet betalen en doe je dat niet dan zal er beslag worden gelegd op je loon. Mag dat zomaar?
Klachten
Op de redactie van Kassa kwamen meerdere klachten binnen over het bedrijf Mediation Agency. Volgens de klagers dreigt het bedrijf met hoge rekeningen en deurwaarders, terwijl de rekening wordt betwist. Mediation Agency belt namens de volgende bedrijven:
Consumentenbond
Joyce Donat van de Consumentenbond spreekt schande van de werkwijze van Mediation Agency. Openstaande vorderingen mogen namelijk niet bij een incassobureau terecht komen als het betwist worden. Daarnaast dreigt het bedrijf met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals een deurwaarder en beslaglegging op loon. “Dit is pure intimidatie”, aldus Donat. De Consumentenbond raadt consumenten die belaagd worden aan om niet te betalen en te verwijzen naar de wettelijke vereisten. Op Klachtenkompas reageert Mediation Agency af en toe op klachten, geregeld door het dossier te sluiten. Het kan dus raadzaam zijn de klacht op
klachtenkompas
te plaatsen.
Reactie Mediation Agency
Mediation Agency laat in een reactie weten dat zij geen incassobureau zijn en dat zij ook geen incassokosten uitvoeren. Debiteuren zouden netjes de kans krijgen om de rekening te betalen en als een betaling zou worden betwist, het dossier terug zou worden gekoppeld naar de opdrachtgever. Het bedrijf liet ons ook weten dat zij naar aanleiding van deze uitzending elke opdrachtgever uitgebreider en beter zal gaan screenen om in de toekomst vervelende situaties te voorkomen. Meditation Agency vraagt daarnaast iedereen die vindt dat hij onterecht wordt gebeld of die beweert onterecht te hebben betaald, contact met hen op te nemen.
Lees hier de uitgebreide reactie van Medation Agency.
Reactie ACM
De wet definieert een incassobureau niet en stelt ook geen eisen aan een incassobureau. Dus iedereen die een vordering int, is een incassobureau en mag dus incassokosten rekenen. Volgens de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt zijn er in de praktijk een aantal categorieën bedrijven die vorderingen innen:
In de incassofase (ook wel: minnelijke fase) hebben al deze partijen
geen
wettelijke bevoegdheden, ze kunnen alleen op betaling aandringen en incassokosten in rekening brengen wanneer na de 14-dagen brief niet wordt betaald. Andere kosten dan incassokosten mogen echter niet gerekend worden. Dus als er kosten worden gerekend dan moeten die als incassokosten worden gezien. Die kosten mogen dan het wettelijk maximum niet overschrijden. Als een incassobureau niet specificeert kan de consument om specificatie vragen. Een goed incassobureau verstrekt die specificatie. De consument kan dan controleren of de incassokosten kloppen. Bij malafide partijen is niet betalen vaak de enige en beste reactie. Je moet dan wel zeker weten dat er geen contract tot stand gekomen is of dat dat vernietigbaar is. Check daarvoor de consumentenwebsite van ACM:
www.consuwijzer.nl
of
www.acm.nl/incasso
.
De ACM heeft tot nu toe nog geen incassobedrijf wegens wanpraktijken beboet. Of er nu een onderzoek loopt naar Mediation Agency, kon ACM ons niet laten weten. Volgens de ACM moeten onderzoeken zorgvuldig gebeuren en kosten tijd, de toezichthouder heeft zich te houden aan wettelijke procedures en termijn.
Incassoregister
Volgens het Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt er in februari/maart gepraat over de invulling van een incassoregister. Dit incassoregister stelt voorwaarden aan incassobureaus. Bedrijven kunnen beslissen alleen zaken te doen met incassobureaus die in het register staan. Gaat een incassobureau de fout in, dan zal deze makkelijker aan te pakken zijn. Voor de consument kan dit register ook een houvast bieden.