Massale fraude met kilometerstanden bij Europese occasions
15-01-2018
•
leestijd 2 minuten
•
562 keer bekeken
•
Bij autohandel tussen landen in de Europese Unie (EU) wordt op grote schaal gesjoemeld met kilometerstanden van auto's, meldt het Europees Parlement in een rapport. Met 30 tot 50 procent van de tweedehands auto's die over de grens worden verkocht is iets mis. Consumenten worden op die manier gedupeerd.
'Miljarden verdiend'
De fraude-auto's hebben gemiddeld 60.000 kilometer meer gelopen dan de kilometerstand aangeeft. Niet alleen betaalt de koper teveel, de veiligheid van de auto's is ook in het geding vanwege de onbetrouwbare meterstand. Malafide autohandelaren richten voor circa 8 miljard schade aan aan de Europese economie door het gemanipuleer. De fraude is het grootst in Oost-Europese landen, zoals Polen en Bulgarije.
Pleidooi voor controlesysteem
Volgens het rapport staat vast dat auto's die binnen de EU worden (door)verkocht vaker een afwijkende kilometerstand hebben, dan auto's die binnen een land zelf worden verkocht. De fraude met meterstanden is vaak moeilijk te traceren. De Europese politiek pleit daarom voor een controlesysteem van kilometerstanden, zodat sjoemelen moeilijker wordt. Het parlement in Brussel dringt aan op maatregelen. België en Nederland worden als voorbeeld aangehaald.
Nationale Autopas in Nederland
In Nederland worden kilometerstanden gecontroleerd aan de hand van de Nationale Autopas. Terugdraaien van de kilometerstand is ons land verboden sinds 2014. Alle door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende bedrijven in Nederland zijn wettelijk verplicht om tellerstanden van personenauto's registeren. Ondanks dit beleid heeft naar schatting 2 procent van de (tweedehands) auto's die worden verkocht een afwijkende kilometerstand. In België bestaat het Car-pass systeem, waarop kilometerstanden van auto's worden bijgehouden.