Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Massaclaims in EU makkelijker door nieuwe wetgeving
25-11-2020
•
leestijd 2 minuten
•
64 keer bekeken
•
Het wordt voor consumenten gemakkelijker om collectief schade te
verhalen op bedrijven die Europese regels hebben overtreden. Het
Europees Parlement steunt nieuwe wetgeving die het belangenorganisaties
mogelijk maakt overal in de EU naar de rechter te stappen in naam van
een groep gedupeerden.
Met de Europese richtlijn voor groepsvorderingen kunnen bijvoorbeeld
consumentenorganisaties groepen vertegenwoordigen, een rechtszaak
aanspannen en schadevergoeding eisen als regels zijn overtreden op het
gebied van bijvoorbeeld gegevensbescherming, reizen en toerisme,
financiële diensten, energie en telecommunicatie.
Strenge eisen
Om grensoverschrijdende vorderingen voor de rechtbank te kunnen
brengen, worden er strenge eisen gesteld aan de belangenorganisaties die
namens gedupeerden optreden. Ook mogen nationale rechters buitenlandse
claims toetsen op ontvankelijkheid en geldt het principe dat de
verliezer betaalt.
Europarlementariër Liesje Schreinemacher (VVD), onderhandelaar over
de wetgeving: "Nu we steeds meer online en over de grens kopen, is het
belangrijk voor consumenten dat zij overal in Europa hun recht kunnen
halen en dat ze er bovendien niet alleen voor staan wanneer hun rechten
geschonden worden. Tegelijkertijd brengen deze regels meer
rechtszekerheid voor onze bedrijven en voorkomen ze oneerlijke
concurrentie door scheve verhoudingen in het naleven van
consumentenregels recht te trekken. Een win-win dus."
Dieselschandaal
De richtlijn treedt over enkele weken in werking, waarna de lidstaten
de nieuwe regels binnen twee jaar moeten omzetten in nationaal recht.
In Nederland is op 1 januari 2020 al de Wet afwikkeling massaschade in
collectieve actie (WAMCA) in werking getreden waarmee
belangenorganisaties collectief een schadevergoeding kunnen eisen.
De behoefte aan Europese collectieve acties werd aangewakkerd door
het dieselschandaal, nadat in 2015 was gebleken dat Volkswagen met
‘sjoemelsoftware’ de stikstofuitstoot lager had voorgespiegeld dan die
in werkelijkheid was. Daardoor werden miljoenen bezitters van
'sjoemeldiesels' in verschillende EU-landen gedupeerd. ANP