ConsumentenClaim heeft samen met Stichting Aequitas Belangenbehartiging aangekondigd dat zij een claim zijn gestart tegen Apple. Consumenten die een iPhone 6, 7 of SE van Apple hebben aangeschaft, hebben volgens de organisaties recht op compensatie als gevolg van opzettelijke vertraging van deze modellen door het Amerikaanse technologiebedrijf.
Tussen 2017 en 2018 heeft Apple verschillende iOS-updates uitgebracht voor de iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus en de eerste generatie SE-modellen. Deze updates hebben geleid tot een afname van de prestaties van de smartphones, met als doel de onderliggende batterijproblemen te verdoezelen. Als gevolg hiervan werden de iPhones trager en functioneerden ze niet meer zoals verwacht.
Apple heeft haar gebruikers hier niet over geïnformeerd. Consumenten liepen hiermee schade op door de verminderde snelheid, functionaliteit en kwaliteit van de iPhones. Veel consumenten zagen zich genoodzaakt de batterij of zelfs hun hele iPhone voortijdig te vervangen.
"Wij zijn van mening dat Apple zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken door de bewuste vertraging van de iPhones", zegt Stef Smit, directeur ConsumentenClaim. De claimorganisatie stelt Apple daarom aansprakelijk en wil voor gedupeerden een compensatie bereiken tot 100 euro per toestel. Voor gedupeerden die hun iPhone door de oneerlijke handelspraktijken hebben vervangen kan de compensatie hoger uitvallen.
In de Verenigde Staten heeft Apple in deze zaak in totaal al voor 613 miljoen dollar (zo'n 572 miljoen euro) geschikt en is 92 dollar (circa 86 euro) per gedupeerde uitgekeerd. In Frankrijk werd een boete van 25 miljoen euro opgelegd en in Italië werd een boete van 10 miljoen euro bevestigd door de rechter. Ook in andere Europese landen lopen er massaclaims tegen Apple. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!