Mansveld staat niet open voor plan Arriva
31-10-2013
• leestijd 2 minuten
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoerder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Ze schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat eerder is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan. ,,Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel'', aldus Mansveld.
Regeerakkoord
Ook de voorwaarde van Arriva om opnieuw te spreken over het recht om op het spoor te rijden - de zogeheten concessie - maakt overleg met Arriva moeilijk, schrijft Mansveld. ,,Dit is niet in lijn met het Regeerakkoord. Er zijn dus meer redenen om niet op het voorstel in te gaan.'' Ook versoepeling van deze voorwaarde zal niet leiden tot nadere besprekingen, aldus de staatssecretaris.
Alternatief Arriva met Deutsche Bahn
Arriva gaf eerder deze maand aan samen met Mansveld te willen kijken naar een alternatief, waarbij het bedrijf samen met Deutsche Bahn op relatief korte termijn snelle treinen zou kunnen aanbieden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Samen met de Lage Landen Lijn die Arriva wil opzetten om Den Haag met Brussel te verbinden, zou er een beter alternatief ontstaan dan de NS kan bieden. Mansveld zei daarop al dat het Arriva vrij staat internationale verbindingen op te zetten, omdat het internationaal spoorverkeer is geliberaliseerd.
In een reactie laat Arriva weten het ,,teleurstellend'' te vinden, en ,,na te denken over verdere stappen''. Wat die mogelijkerwijs in zouden kunnen houden, wil de vervoerder niet kwijt.
Intercity's
De NS en de Belgische NMBS hebben voorgesteld om meer intercity's te gaan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. Mansveld wil deze vervoerders de kans geven hun plannen uit te voeren. De Tweede Kamer bespreekt volgende week of ze dat voorstel wil steunen.
Het drama met de Fyra gaat de NS in de periode tot 2024 zeker 443 miljoen euro kosten. Daarnaast loopt de Staat nog eens 119 miljoen euro aan dividend mis. ANP