'Maaltijdbezorging wint aan populariteit'
13-04-2016
• leestijd 1 minuten
Het bezorgen van maaltijden zit in de lift. Volgens het economisch bureau van ABN AMRO wordt er in Nederland dit jaar naar verwachting voor 695 miljoen euro aan warme maaltijden afgeleverd. Dat is 3 procent meer dan vorig jaar, toen de markt ongeveer even hard groeide.
Het zijn volgens de bank voornamelijk mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken. Vooral op zaterdag hebben pizzabezorgers en shoarmakoeriers het hierdoor druk. De bezorgbranche vaart wel bij het aantrekken van de economie en de grote populariteit van onlineshoppen. Het merendeel van de maaltijden wordt besteld via het internet.
Het aanbod wordt ook steeds breder, weet ABN AMRO. Waar de bezorgers in hun box achterop de scooter eerst vooral pizza’s rondreden en af en toe Chinees, wordt nu bijna elk type maaltijd bezorgd. Het afleveren gebeurt ook niet meer alleen bij mensen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels.
In totaal worden er dit jaar waarschijnlijk zo'n 315 miljoen kant-en-klare porties rondgebracht. Daarmee leggen bezorgmaaltijden het overigens nog wel af tegen het afhalen van eten bij de snackbar, chinees of broodjeszaak. De economen van ABN AMRO denken dat er in 2016 meer dan 560 miljoen maaltijden worden afgehaald. Voor die categorie heeft de bank alleen geen vergelijkende omzetcijfers paraat. ANP