Naar verwachting verdwijnen eind dit jaar de groenblauwe maaltijdbezorgers van Deliveroo uit het straatbeeld. De Britse maaltijdbezorger vindt zelf dat het niet groot genoeg is in Nederland om voldoende winst te maken en is daarom een proces gestart om te vertrekken. Dit begint deze maand en is naar verwachting rond in november.
Deliveroo zegt in elf markten wereldwijd actief te zijn en de meeste omzet te behalen op plekken waar het de nummer 1 of 2 in de markt is. Uit Nederland haalt de bezorger maar 1 procent van zijn omzet. "Het bedrijf heeft vastgesteld dat het bereiken en behouden van een topmarktpositie in Nederland een onevenredige investering vereist met een onzeker rendement op lange termijn", verklaart Deliveroo zijn keuze.
"Dit is geen beslissing die we lichtvaardig hebben genomen", aldus operationeel directeur Eric French bij de bekendmaking. "We hebben met plezier gewerkt met duizenden restaurants in Nederland en willen consumenten bedanken die bij ons hebben besteld en hebben genoten van hun maaltijden. Tijdens het consultatieproces blijven we normaal opereren."
Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers zegt Deliveroo steeds meer last te hebben van lagere bestedingen door consumenten, waarschijnlijk doordat zij besparen op bezorgmaaltijden nu de inflatie hoog is. Andere bezorgbedrijven, zoals Thuisbezorgd-moeder Just Eat Takeaway, hebben daar ook last van. Door bezuinigingen op onder meer marketing viel het verlies van omgerekend zo'n 80 miljoen euro mee, ook vergeleken met wat analisten hadden verwacht. De omzet kwam uit op bijna 1,2 miljard euro. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!