Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Luchtvaartmaatschappijen dienen passagiers snel terug te betalen

23-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
88 keer bekeken
  •  
vliegtuig lucht 1127

Luchtvaartmaatschappijen moeten het geld van vluchten die na 1 oktober worden geannuleerd binnen zeven dagen terugbetalen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen dinsdag aan de Tweede Kamer na overleg tussen de Inspectie voor de Luchtvaart en Leefomgeving (ILT) en de luchtvaartbranche.

Het geld van vluchten die vóór 1 oktober worden geannuleerd moet volgens de minister "zo spoedig mogelijk, maar maximaal binnen zestig dagen na de aanvraag terugbetaald zijn." Wanneer luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de afspraken houden, kunnen ze onder toezicht worden gesteld. De ILT sprak met KLM, Transavia, TUI, Corendon en Vueling, maar zegt ook andere maatschappijen in de gaten te houden.

Keuzes terugbetaling passagiers

Bij het begin van de coronacrisis is de regeling getroffen dat passagiers een voucher in plaats van geld terugkregen bij annulering van een vlucht. Inmiddels krijgen passagiers bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen weer de keuze tussen terugbetaling, een vervangende vlucht of een voucher. Alleen Vueling Airlines geeft volgens de inspectie nog niet duidelijk aan welke keuzes reizigers hebben nadat een vlucht is geannuleerd. Vueling moet dit per 1 oktober op orde hebben. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!