Zestien Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, beloven in vervolg binnen een week na een gedwongen vluchtannulering het geld terug te betalen aan passagiers. Daarmee beloven de maatschappijen zich te houden aan Europese regelgeving. Dit meldt de Europese Commissie.
Toen de coronapandemie uitbrak, werden massaal vluchten geannuleerd door wereldwijde reisbeperkingen. Toen dat gebeurde hebben veel luchtvaartmaatschappijen vouchers verstrekt aan de gedupeerde reizigers. Volgens EU-regelgeving mag dit alleen gebeuren als de consument daar nadrukkelijk om heeft gevraagd, anders moet de maatschappij binnen een week het geld terugbetalen*.
* Tijdens de coronapandemie is deze regel tijdelijk verruimd naar 60 dagen. Sinds oktober vorig jaar gelden weer de reguliere regels.
Toen de reizigers ongevraagd vouchers kregen, is er massaal geklaagd. De Europese commissie is daarom, samen met Europese consumentenbelangenorganisaties, in gesprek gegaan met luchtvaartbedrijven waarover het meest is geklaagd. Volgens de Europese commissie hebben alle maatschappijen toegezegd dat zij zullen zorgen voor een snelle terugbetaling bij geboekte, maar geannuleerde vluchten.
Onder meer KLM en Air France hebben aangeven dat zij daarnaast ook ervoor zullen zorgen dat passagiers beter worden geïnformeerd over hun rechten en opties bij annulering, aldus de Europese Commissie.
Eurocommissaris van transport, Adina Vălean, geeft aan dat het grootste gedeelte van de achterstanden – die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan – zijn ingehaald.
Mensen die nog een voucher van vorig jaar hebben, kunnen dat bij de meeste luchtvaartmaatschappijen alsnog inruilen voor geld. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!