Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Liegebeestverkiezing' weer van start

01-08-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
liegebeest 2017
Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag zijn dit jaar kandidaten in de Liegebeestverkiezing van actiegroep Wakker Dier. Die 'competitie' is bedoeld om de aandacht te vestigen op merken en bedrijven die ,,liegen of misleiden over dierenwelzijn'' en zo consumenten op het verkeerde been zetten.
'Hele blije vissen'
Wakker Dier maakte dinsdag de kandidaten bekend die meedingen naar de titel van grootste Liegebeest van het jaar. Albert Heijn is dit keer zelfs twee keer genomineerd, onder meer vanwege een reclame waarin het bedrijf ,,haar op elkaar gepropte kweekzalmen'' omschrijft als ,,hele blije vissen''.
Alpenwei
Zuivelmerk Almhof dankt de nominatie aan reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Het bedrijf houdt volgens Wakker Dier echter een groot deel van haar koeien binnen. Visbedrijf Rio Mare zou tonijn ondanks een nadruk op 'welzijn' levend laten invriezen ,,waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing''. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag zou anders dan de naam suggereert voor ,,96 procent'' bestaan uit koemelk.
Consumenten kunnen tot en met 20 augustus via de website van de actiegroep een stem uitbrengen op één van de genomineerden. Daar maken volgens een woordvoerster van Wakker Dier jaarlijks ongeveer 15.000 mensen gebruik van. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!