Supermarktketen Lidl past de afbeelding op verpakkingen kroepoek aan na klachten van Asian Raisins, een belangenorganisatie die mensen bewust wil maken van discriminatie tegen mensen met een Aziatische achtergrond. De huidige afbeelding met daarop een man met een lange snor en rijsthoed zou volgens de belangenorganisatie stereotyperend en racistisch zijn.
Daarover sprak Wesly Ye van Asian Raisins eerder deze week in het radioprogramma De Nieuws BV.
Mensen die zich bij de belangenorganisatie over de verpakkingen beklaagden, stelden dat ze de afbeelding aanstootgevend vinden en dat ze het niet fijn vinden om deze verpakking te zien liggen in de supermarktschappen.
Op de verpakkingen staat een afbeelding van een stuk kroepoek die enige gelijkenis vertoont met een man. Deze figuur draagt een kogelhoed en heeft een lange snor.
De kogelhoed is volgens Ye een symbool dat in het verleden veel gebruikt werd om Aziatische boeren en landarbeiders mee af te beelden, maar de belangenorganisatie stelt dat het een vertekend, achterhaald beeld is. Om die reden willen ze daar niet mee geassocieerd worden.
Ook de snor als stereotiep uiterlijk kenmerk komt volgens Ye voort uit het verleden. Het zou zijn oorsprong vinden in een fictief personage van ongeveer honderd jaar geleden. Dit personage zou symbool staan voor Aziatische expansie en deze karikatuur wordt bijvoorbeeld in oude films geassocieerd met kwaadaardigheid en vijandigheid, zo stelt Ye.
Als Ye de vraag krijgt of hij begrip heeft voor mensen die denken "Het is toch maar een verpakking?", erkent hij dat de afbeelding op de zak kroepoek door veel mensen met een niet-Aziatische achtergrond waarschijnlijk niet zo snel als problematisch wordt ervaren.
Maar, zo vervolgt hij: "De beeldvorming kan uitgroeien tot een stereotype, en uiteindelijk tot racisme en discriminatie."
Asian Raisins heeft de klachten gebundeld en heeft vervolgens contact opgenomen met Lidl. Daarop kreeg de belangenorganisatie een naar eigen zeggen "positieve reactie".
De supermarktketen heeft na intern overleg besloten dat het eigenlijk anders zou moeten. In het najaar van 2021 is toegezegd dat het ontwerp zou worden aangepast en dat de huidige afbeelding zou verdwijnen.
De Nieuws BV nam zelf óók contact op met Lidl. Een uitnodiging om aan te schuiven in het radioprogramma werd afgeslagen, wél gaf Lidl een schriftelijke verklaring: "Alhoewel Lidl de kroepoek al lange tijd in deze verpakking verkocht, waren wij niet op de hoogte van de eventuele kwetsende impact."
De supermarktketen vervolgt: "We hebben de reactie van Asian Raisins dan ook direct in onze organisatie besproken en vonden het vanzelfsprekend dat hier een oplossing voor moest komen."
En dus werd de verpakking aangepast. Wel kan het nog enkele maanden duren voordat alle oude verpakkingen uit de schappen zijn verdwenen. Dat heeft volgens Lidl te maken met de doorlooptijd.
Bron: De Nieuws BV / NPO Radio 1 (Bron afbeelding: Lidl & Wikimedia Commons)
Meer over:
stereotype, kroepoek, supermarktketen, supermarkt, lidl, racisme, discriminatie, supermarktenMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!