Vanmiddag heeft supermarktketen Lidl bekend gemaakt dat zij volgend jaar Fairtrade gecertificeerde chocoladeletters gaat verkopen. ''Deze stap is in overeenstemming met een eerder besluit van Lidl om Fairtrade chocoladeletters aan te bieden'', aldus Jesper Hojer, Inkoopdirecteur van Lidl. Hiermee wordt Lidl naast Verkade een belangrijke aanbieder van eerlijke chocoladeletters met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.
Het levensmiddelenbedrijf Lidl, introduceerde al in 2007 als eerste supermarkt Fairtrade producten onder een eigen huismerk genaamd 'Fairglobe'. Daarmee
startte de samenwerking met Stichting Max Havelaar. ''Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel en de keuze voor Fairtrade chocoladeletters is in lijn met onze ambitie om het Fairglobe assortiment uit te breiden', aldus Jesper Hojer. Het huidige Fairtrade assortiment bij Lidl bestaat uit een brede range waaronder koffie, thee, vruchtensappen, diverse soorten fruit en chocoladerepen. Door dit assortiment in 2010 uit te breiden met Fairtrade chocoladeletters komt de supermarktketen nog meer tegemoet aan de vraag van consumenten naar duurzame producten, ook in de decembermaand. Deze stap past in het algemene duurzaamheidsbeleid ''Op weg naar morgen'' van Lidl.
Wat Fairtrade uniek maakt, is dat er op milieuvriendelijke wijze wordt geproduceerd waarbij boeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs
ontvangen voor hun producten. Dankzij de Fairtrade minimumprijs hebben
boerenproducenten een vangnet in tijden dat de marktprijzen dalen en
de inkomsten van de boeren onder het bestaansminimum duiken. Uiteraard
ontvangen boeren de marktprijs als deze boven de minimumprijs komt. De
Fairtrade premie maakt het bovendien mogelijk te investeren in sociale
projecten op het gebied van bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg.
Bijna zestien jaar geleden nam Jan Pronk, oud-minister van Ontwikkelingssamenwerking, de allereerste lading eerlijke cacao met
Max Havelaar keurmerk in ontvangst. Sindsdien hebben vele
chocoladefabrikanten in binnen- en buitenland de overstap naar
Fairtrade chocolade gemaakt. Peter d'Angremond: ''Ons doel is Fairtrade-gecertificeerde producten, zoals chocolade, zo breed
mogelijk beschikbaar te maken voor een groot publiek. Het is
fantastisch dat er steeds meer merken en huismerken met het Max
Havelaar keurmerk te koop zijn. Consumenten kunnen volgend jaar bij
Lidl gelukkig eerlijke chocoladeletters kopen''. ANP