Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument zal prijsstijging levensmiddelen in portemonnee voelen

23-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7005 keer bekeken
  •  
portemonnee geld bankpas 1127
Supermarkten proberen de prijsstijgingen van levensmiddelenproducten niet door te rekenen aan de klant. Toch denken analisten dat dit onhoudbaar is door de hoge inflatie, meldt Het Financieele Dagblad (FD). Dit heeft ermee te maken dat fabrikanten van levensmiddelen, zoals Unilever en Procter & Gamble, hun prijzen verhogen, omdat de kosten van grondstoffen en transport behoorlijk toenemen.
Supermarkten zeggen deze prijsverhoging vooralsnog niet door te rekenen aan hun klanten, maar analisten denken dat dit uiteindelijk toch zal gebeuren en dat dat uitdraait op hogere supermarktprijzen. Hierdoor zullen consumenten meer gaan betalen voor hun boodschappen.

Waarom verhoogt een fabrikant als Unilever de prijzen voor levensmiddelen?

Er is volgens topman Alan Jope geen ontkomen aan een prijsverhoging, omdat alle grondstoffen die het concern gebruik in prijs omhoog schieten. De topman stelt dat dit voor het laatst gebeurde in 2008 en 2011. De hogere prijzen voor grondstoffen raken alle producten van Unilever. Denk bijvoorbeeld aan Andrélon-shampoo of Calvé-pindakaas. Daarom verhoogt het bedrijf de prijzen sinds het eerste kwartaal van 2021. In de tweede helft van dit jaar zullen de prijzen nog verder stijgen.
Op de lange termijn zal er niet veel veranderen, vreest de ceo van Unilever. Hij denkt dat we op zijn minst tot het begin van 2022 te maken krijgen met hogere kosten en prijzen. De koers van het concern daalde dan ook op donderdag met 5,2 procent.
Unilever staat echter niet alleen in deze grondstoffenproblematiek. Ook concurrenten Procter & Gamble en Kimberly-Clark gaan de prijzen verhogen, onder meer van hun luiers.

Consument gaat kosteninflatie levensmiddelen merken

Consumenten zullen deze prijsverhogingen ook in hun portemonnee voelen, vreest Bernstein-analist Vincent Lee. Hij verwacht dat uiteindelijk zo'n 80 tot 90 procent van de kosteninflatie zal worden doorberekend aan winkels. Die zullen het dan op hun beurt doorbereken aan de consument. Hoeveel er kan worden doorberekend, hangt af van de type producen en merken, legt hij verder uit. "Maar de inflatie is zo hoog, dat het vaststaat dat ze iets moeten doorschuiven", vertelt hij aan het FD.

Waar komt de prijsstijging op grondstoffen vandaan?

De belangrijkste oorzaak van de prijsstijgingen is de heropening van de wereldeconomie. De vraagt naar allerlei producten en diensten neemt weer toe, waardoor ook de vraag naar grondstoffen. Zo zijn verpakkingsmaterialen als plastic nu erg duur, net als transport. Maar ook de prijs van zuivel, suiker en oliën maakten de grootste sprong in tien jaar tijd. Bedrijven uit allerlei sectoren hebben last van deze stijgende grondstofprijzen. Indien deze prijzen worden doorberekend aan de klant, kun je spreken van inflatie.
De klant voelt de prijsstijging van de levensmiddelen nog niet direct. Dit heeft ermee te maken dat supermarkten het nog niet willen doorrekenen aan hun klanten, vanwege onderlingen competitie. Zo geeft Vomar-topman Aart van Haren aan dat de supermarkt bewust zelf de stuiver inslikt, omdat ze competitief willen zijn. Zo zijn de graanprijzen op dit moment ontzettend hoog, waardoor het brood dat wordt gebakken 6 cent duurder zou moeten zijn. De prijs verhogen ze echter niet. Bij supermarktketen Jumbo gebeurt hetzelfde. Daar blijven de prijzen ook gelijk.
Bron: FD
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!