Consument zal prijsstijging levensmiddelen in portemonnee voelen
23-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
7028 keer bekeken
•
Supermarkten proberen de prijsstijgingen van levensmiddelenproducten niet door te rekenen aan de klant. Toch denken analisten dat dit onhoudbaar is door de hoge inflatie, meldt Het Financieele Dagblad (FD). Dit heeft ermee te maken dat fabrikanten van levensmiddelen, zoals Unilever en Procter & Gamble, hun prijzen verhogen, omdat de kosten van grondstoffen en transport behoorlijk toenemen.
Supermarkten zeggen deze prijsverhoging vooralsnog niet door te rekenen aan hun klanten, maar analisten denken dat dit uiteindelijk toch zal gebeuren en dat dat uitdraait op hogere supermarktprijzen. Hierdoor zullen consumenten meer gaan betalen voor hun boodschappen.
Waarom verhoogt een fabrikant als Unilever de prijzen voor levensmiddelen?
Er is volgens topman Alan Jope geen ontkomen aan een prijsverhoging, omdat alle grondstoffen die het concern gebruik in prijs omhoog schieten. De topman stelt dat dit voor het laatst gebeurde in 2008 en 2011. De hogere prijzen voor grondstoffen raken alle producten van Unilever. Denk bijvoorbeeld aan Andrélon-shampoo of Calvé-pindakaas. Daarom verhoogt het bedrijf de prijzen sinds het eerste kwartaal van 2021. In de tweede helft van dit jaar zullen de prijzen nog verder stijgen.
Op de lange termijn zal er niet veel veranderen, vreest de ceo van Unilever. Hij denkt dat we op zijn minst tot het begin van 2022 te maken krijgen met hogere kosten en prijzen. De koers van het concern daalde dan ook op donderdag met 5,2 procent.
Unilever staat echter niet alleen in deze grondstoffenproblematiek. Ook concurrenten Procter & Gamble en Kimberly-Clark gaan de prijzen verhogen, onder meer van hun luiers.
Consument gaat kosteninflatie levensmiddelen merken
Consumenten zullen deze prijsverhogingen ook in hun portemonnee voelen, vreest Bernstein-analist Vincent Lee. Hij verwacht dat uiteindelijk zo'n 80 tot 90 procent van de kosteninflatie zal worden doorberekend aan winkels. Die zullen het dan op hun beurt doorbereken aan de consument. Hoeveel er kan worden doorberekend, hangt af van de type producen en merken, legt hij verder uit. "Maar de inflatie is zo hoog, dat het vaststaat dat ze iets moeten doorschuiven", vertelt hij aan het FD.
Waar komt de prijsstijging op grondstoffen vandaan?
De belangrijkste oorzaak van de prijsstijgingen is de heropening van de wereldeconomie. De vraagt naar allerlei producten en diensten neemt weer toe, waardoor ook de vraag naar grondstoffen. Zo zijn verpakkingsmaterialen als plastic nu erg duur, net als transport. Maar ook de prijs van zuivel, suiker en oliën maakten de grootste sprong in tien jaar tijd. Bedrijven uit allerlei sectoren hebben last van deze stijgende grondstofprijzen. Indien deze prijzen worden doorberekend aan de klant, kun je spreken van inflatie.
De klant voelt de prijsstijging van de levensmiddelen nog niet direct. Dit heeft ermee te maken dat supermarkten het nog niet willen doorrekenen aan hun klanten, vanwege onderlingen competitie. Zo geeft Vomar-topman Aart van Haren aan dat de supermarkt bewust zelf de stuiver inslikt, omdat ze competitief willen zijn. Zo zijn de graanprijzen op dit moment ontzettend hoog, waardoor het brood dat wordt gebakken 6 cent duurder zou moeten zijn. De prijs verhogen ze echter niet. Bij supermarktketen Jumbo gebeurt hetzelfde. Daar blijven de prijzen ook gelijk.
Sprietje, ik vindt dat je wel een beetje een dom antwoord geeft. Jij kunt wel zoveel verdienen dat het jouw niet uitmaakt hoe duur alles is
maar er wonen heel veel mensen in Nederland die dat niet kunnen of die naar de voedselbank moeten.
Die mensen zijn er inderdaad helaas nogal veel. In 2020 moesten ruim 160000 mensen aankloppen bij de Voedselbank.
In 2019 leefden meer dan 1 miljoen mensen in een huishouden onder de lage inkomensgrens. Dat zijn getallen om serieus te nemen en met inlevingsvermogen over na te denken.
De uitspraak hieronder 'Als Appie te duur voor u is, dan maar naar de Lidl of de Aldi' getuigt daar niet echt van.
En is ook niet perse waar want als je huismerken en budgetmerken koopt bij AH dan hoef je niet duurder uit te zijn dan bij Lidl.
De supermarkten hebben miljarden extra verdiend aan de coronacrisis. Nu mogen zij best eens aan de portemonnee van de consumenten denken. De prijzen ZIJN al vreselijk verhoogd. Groente, fruit, zuivel en vlees en vis zijn onbetaalbaar geworden. Vooral Albert Heijn heeft de prijzen drastisch omhoog gedaan.
De AOW is voor een alleenstaande 8 euro omhoog gegaan per 1 juli. Alleen al de energie met 15 euro en dan nu de dagelijkse boodschappen. Hoe moet dit verder? Allemaal naar de Voedselbank? Allemaal dik in de schulden?
Miljarden extra nog wel...U heeft dan vast wel een link naar het artikel waarin dat staat? Graag hier plaatsen. Als Appie te duur voor u is, dan maar naar de Lidl of de Aldi.
Cristaline Water (12 flesjes a 500cc) bij de Jumbo was heel lang EUR.1,80. In de afgelopen zes (6) maanden is dit stilletjes verhoogd naar EUR.1,90. Per 1 juli 2021 kwam daar nog eens statiegeld overheen (terwijl Jumbo dit al in Juni 2021 heeft ingevoerd) . Het inleveren van deze lege flesjes heeft nogal voeten in de aarde omdat de automaten er niet goed op ingesteld te zijn! En nu de klapper, per direct is de prijs van Cristaline Water (12 flesjes a 500cc) gestegen naar EUR.2,19, BELACHELIJK!