Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Letselschadeslachtoffer wacht lange strijd

07-03-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
geld_groot_24.jpg
Slachtoffers met blijvend letsel door een ongeval kunnen op een lange en slopende strijd om vergoeding van hun letselschade rekenen. Vier van de vijf slachtoffers zijn meer dan drie jaar bezig om zijn schade vergoed te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek onder 739 letselschadeslachtoffers, dat Stichting De Ombudsman maandag presenteert.
Volgens het onderzoek worden slachtoffers vermalen in medische discussies over hun letsel en getouwtrek tussen advocaat en verzekeraar over de hoogte van de schadevergoeding. De Ombudsman noemt de cijfers ,,schokkend'', vooral omdat in 2006 de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) is gepresenteerd om die wantoestanden tegen te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat die code niet wordt nageleefd. Om dat te verbeteren zou volgens Stichting De Ombudsman onder meer in de wet een verwijzing moeten komen naar de GBL.
Betere behandeling
Het Verbond van Verzekeraars vindt ook dat de behandeling van letselschadeslachtoffers beter kan. Een verwijzing in de wet is daarvoor niet per se nodig, aldus het verbond. Verzekeraars hebben namelijk eind vorig jaar afgesproken dat ze zich aan de GBL zullen houden, aldus een woordvoerster. Wel zou het volgens hen goed zijn als ook andere partijen, zoals juristen en letselschadeadvocaten, zich aan de gedragscode houden.
De Letselschade Raad, die het overleg tussen professionele dienstverleners in de letselschadepraktijk ondersteunt, vindt een verankering in de wet van de GBL niet nodig. Wel zouden professionele letselschadebegeleiders een beschermd beroep moeten krijgen.
Kritiek
De verzekeraars hebben ook kritiek op het rapport van Stichting De Ombudsman. Zo dateert ongeveer twee derde van de zaken uit het rapport van voor 2007. Sinds dat jaar konden partijen die betrokken zijn bij letselschadezaken, zich aan de in 2006 gepresenteerde GBL verbinden. Ook worden in het rapport enkele medische letselschadezaken besproken. Daar is volgens het Verbond van Verzekeraars een aparte gedragscode voor.
De Letselschade Raad kan zich in de meeste aanbevelingen van het rapport van Stichting De Ombudsman vinden. Wel nuanceert de raad de cijfers in het rapport. Daarin worden vooral zware letselschadezaken besproken. Die zijn vaak ingewikkelder en lopen langer dan lichtere zaken, aldus een zegsvrouw.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!