Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Letselcijfers bepalen de vuurwerkcampagne

15-12-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
600x275_vuurwerk.jpg
Traditioneel zou rond deze datum de jaarlijkse tv-campagne om te waarschuwen voor de gevaren van vuurwerk van start gaan. Maar wie op de vaak ludieke en soms juist confronterende reclames zit te wachten, wordt teleurgesteld. Sinds 2011 zijn de spotjes geschrapt en is de aandacht verplaatst naar het internet. ,,Het letsel door vuurwerk wordt tegenwoordig vooral veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Mensen die zich daarmee bezighouden, bereik je niet met een tv-spot'', weet Cees Meijer, de woordvoerder van VeiligheidNL.
De afgelopen jaren daalde het aantal letselgevallen door vuurwerk met 30 procent, zo laat Meijer weten. ,,Maar de verwondingen werden wel erger en dat komt vooral door illegaal knalvuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen. Bovendien worden veel handelaren rijk van deze handel, wij willen die netwerken aanpakken.'' Vandaar ook dat de campagne van VeiligheidNL dit jaar al op 28 september begon. ,,Dit probleem staat eigenlijk los van de problemen met consumentenvuurwerk, het afsteken van illegaal vuurwerk begint vaak al kort na de herfstvakantie.'' De campagne van dit jaar speelt zich af op de website van de Task Force Opsporing Vuurwerk, die in 2011 werd opgezet. Toen werden daar filmpjes geplaatst van een agent die specifiek bommenmakers opriep zich te melden. Het leverde 21 arrestaties op van zowel de bommenmakers als de handelaren in het zware, illegale knalvuurwerk. Dit jaar zijn er op de website 120 Youtube-filmpjes gezet, waarop te zien is wie er aan het stunten is met zelfgemaakte bommen en illegale spullen. ,,Internet wordt gebruikt als een podium, deze filmpjes inspireren een grote groep die gevoelig is voor dat soort zaken. Vandaar dat wij ook heel blij zijn dat 73 procent van de filmmakers hun filmpje heeft verwijderd van internet'', vertelt Meijer. ,,Tegelijk kunnen we deze mensen via de website laten weten dat de straffen veel forser zijn geworden en dat zij bekend zijn bij de politie.'' Nog altijd worden er nieuwe filmpjes op de website geplaatst, als vermoed wordt dat de daders op te sporen zijn. Meijer: ,,Die kunnen dan eventueel door de politie op een huisbezoek getrakteerd worden.'' Anderzijds richt de campagne zich volgens Meijer ook op de omgeving. ,,De boodschap aan ouders is: grijp in. En burgers worden aangemoedigd melding te maken als zij weten wie er te vroeg of illegaal vuurwerk afsteekt in de buurt.'' Intussen is er 55.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen in 2012.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!