Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Let op voor autokraak met bluetooth-trackers

17-05-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
367 keer bekeken
  •  
195x90_autodeur_01.jpg
Door middel van mobiele apps als bluetooth-finders kunnen dieven precies zien of er elektronische apparaten zoals iPhones en carkits in auto's liggen. Deze nieuwe technologie zorgt ervoor dat dieven gericht kunnen inbreken in auto's.
Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit
In het eerste kwartaal van 2013 waren er 24.073 aangiftes van autoinbraken gedaan. Dit is een daling van 19 procent tegenover het laatste ijkpunt in 2011. Volgens Wouter Verkerk van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) zijn de aangiftes gedaald, maar waarschuwt hij dat de dieven gerichter aan de slag gaan. De VbV , die sinds 2005 de certificeringsregelingen voor voertuigbeveiliging beheert, verspreidt al jaren de boodschap 'niets er in, niets er uit'. "Alles wat een bluetoothsignaal afgeeft uitzetten en uit de auto halen, of in een speciaal KIWA gekeurd autokluisje in het voertuig laten zetten", zegt Verkerk. Liesbeth Voorthuijsen van Politie Haaglanden waarschuwt ook voor elektronische kraak. "Consumenten moeten alle elektronische apparaten uit de auto halen. Een kluisje is een prima oplossing en de boeven kunnen niet bij de buit komen, maar het voorkomt niet dat je geen schade aan je auto oploopt, zoals een ruitje die ingetikt wordt. De boeven ontvangen alleen een bluetooth-signaal en weten niet dat de buit in een kluisje ligt", zegt Voorthuijsen.
Proef op de som
De redactie ging de werking van bluetooth-finders testen. In een auto werden een iPhone en een iPad met het bluetooth-signaal aan in het dashboardkastje en kofferbak gelegd. Na het downloaden van de Android-app Bluetooth Finder , konden we binnen een paar seconden de verborgen iPad en iPhone traceren. Erg opvallend was de precisie waarmee je te werk kon gaan. Zeer nauwkeurig was te bepalen in welke auto de elektronische spullen te vinden waren en waar ze in de auto lagen. Dit kon door de telefoon op de voorruit van de auto boven het dashboardkastje te plaatsen, of op de achteruit van de auto. Na de kraak hebben de boeven hebben niet alleen je apparatuur met gevoelige informatie, maar ook je kenteken, auto en eventuele woonplaats mocht de auto voor je deur staan. Dit maakt je als consument gevoeliger voor oplichting.
OBD-stekker
Volgens VbV vinden er wel steeds meer diefstallen van gehele auto's plaats met behulp van elektronische middelen, zoals een OBD-stekker . Het gaat nu nog om zelfs in het criminele circuit prijzige apparatuur, maar het is nog maar even afwachten tot apparatuur zoals de OBD-stekker massaal op de Chinese markt te vinden is. Volgens Verkerk is je auto hier tegen te beveiligen. "Ja, beveilig je auto met een startonderbreker met eigen autorisatie. Die is niet via de OBD-stekker uit te schakelen en daardoor kan de auto niet gestart worden. Daarnaast zijn er goedgekeurde alarmen en systemen helpen om de auto terug te vinden. Let daarbij op de oranje driehoek, het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Verzekeraars, ANWB, politie, RDW, RAI en BOVAG zorgen samen voor de eisen waar systemen moeten voldoen. Het VbV bestrijdt namens alle Nederlandse verzekeraars voertuigcriminaliteit. We richten ons op goede beveiliging, snelle registratie na diefstal in het Vermiste Auto Register en het terugvinden en -bezorgen van jouw voertuig. Hierbij werken we nauw samen met onder andere politie en RDW", aldus Verkerk.
Achtergrondinformatie VbV Keurmerk Voertuigbeveiliging
Sinds 2005 voert VbV het beheer over de certificeringsregelingen voor voertuigbeveiliging. Het gaat dan om het bewaken van de kwaliteit van de beveiligingssystemen en de inbouw daarvan. Voertuigen waar een goedgekeurd systeem is ingebouwd worden voorzien van de bekende driehoekige oranje sticker. De belangrijkste categorieën zijn alarmsystemen, volgsystemen en mechanische beveiliging. Het keurmerk kent een lange historie en bestaat inmiddels al 25 jaar. Het is in 1987 begonnen toen de gezamenlijke autoverzekeraars beter zicht wilden hebben op de kwaliteit van elektronische beveiligingssystemen. Het TBBS (Technisch Bureau ter Bevordering Schadepreventie) heeft toen, in nauwe samenwerking met TNO, een keuringsregeling opgezet. Sinds 1989 zijn op basis van het Keuringsvoorschrift talloze beveiligingssystemen voorzien van een goedkeurlabel. In maart 1993 is deze kwaliteitsbewaking in handen gekomen van de toenmalige Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) waarna in 2005 het beheer van de regelingen is overgedragen aan VbV. Het inhoudelijk beheer van de verschillende certificeringsregelingen wordt gevoerd door het College van Deskundigen Voertuigbeveiliging. Hierin hebben verzekeraars, consumenten-, branche-, leveranciersorganisaties en overheid zitting. Zij stellen samen de kwaliteitseisen op voor preventie van criminaliteit.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!