'Leraren vrezen gevolgen lockdown voor leerlingen'
19-01-2021
• leestijd 1 minuten
Leraren zijn somber over de gevolgen van de lockdown voor kinderen op de basisschool. Een meerderheid voorziet grote problemen als zij pas na de voorjaarsvakantie weer naar school kunnen. Leerachterstanden die te groot worden om nog in te halen, mentale problemen, achterstanden in de cognitieve ontwikkeling en onveilige thuissituaties worden als problemen genoemd.
DUO Onderwijsonderzoek & Advies heeft onderzoek gedaan onder 1035 leerkrachten op een basisschool. Driekwart geeft aan dat de huidige situatie ten koste gaat van de zwakke leerlingen. Verder geeft bijna een derde aan dat het geven van afstandsonderwijs hen zwaar valt. Een ongeveer even grote groep vindt het steeds moeilijker met dat onlineonderwijs de leerlingen bij de les te houden.
'Overstap naar digitaal vrij soepel'
De overgrote meerderheid (83 procent) zegt dat hun school vrij gemakkelijk is overgestapt op afstandsonderwijs. Iets meer dan de helft stelt dat de schoolleiding er alles aan doet om ze daarbij te ondersteunen. ANP