Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Lek bij ‘Achteraf betalen’ via betaalservice Klarna
20-02-2021
•
leestijd 3 minuten
•
52185 keer bekeken
•
In duizenden webshops in Nederland, bijvoorbeeld bij de MediaMarkt of H&M, kan je achteraf betalen via een betaalservice van de bank Klarna. Je krijgt dan veertien dagen om het product thuis eerst uit te proberen voor je de rekening moet betalen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt echter dat het kinderlijk eenvoudig is om bestelfraude te plegen.
Met alleen drie simpele persoonsgegevens van een andere gebruiker is het mogelijk een bestelling te
plaatsen, waarbij jij het product krijgt thuisgestuurd en de ander de rekening ontvangt. Zo kon de Consumentenbond onder andere een paar schoenen, twee dure crèmes, een toetsenbord en ook een iPhone van 950 euro op de rekening van iemand anders bestellen.
Melding van bestelfraude
De Consumentenbond nam in september al contact op met Klarna om te melden dat deze vorm van bestelfraude mogelijk was, maar Klarna heeft dit toen niet verholpen. De accounts van Klarna gebruikers zijn ook niet beveiligd met een wachtwoord of tweetrapsverificatie.
Reactie Klarna
Klarna laat in een reactie weten dat het nu extra verificatie in gaat stellen en dat dit volgende week in werking zal gaan. Maar welke verificatie dat is, wil het bedrijf niet zeggen. De volledige reactie van Klarna lees je hieronder. Joyce Donat van de Consumentenbond is echter sceptisch. "Ze wisten dit in september al, sindsdien hebben ze niets gedaan. Wij gaan over een paar weken opnieuw testen of dit nog mogelijk is."
Proef op de som
Ook Kassa nam deze week proef op de som. Verslaggever Felicia kon een skibroek, een nieuwe jas, een computerspelletje en een luchtje bestellen bij vier verschillende webshops voor ruim 200 euro. Via achteraf betalen met Klarna kon ze er eenvoudig voor zorgen dat de rekening bij redacteur Lisette terecht kwam, die ook een Klarna-account heeft. De Kassa-redacteur zag de bevestigingen van de bestellingen in haar mail voorbijkomen. Maar als deze mailtjes bijvoorbeeld in je spam terecht komen en je kijkt een tijdje niet in de Klarna-app, kan je later voor verrassingen komen te staan.
Wat te doen?
Klarna geeft aan dat een klant die contact opneemt met hen opneemt, omdat het rekeningen heeft gekregen van bestellingen die hij of zij niet zelf gedaan heeft, uiteindelijk niet hoeft te betalen. Aangeraden wordt wel dat de consument zelf aangifte doet bij de politie. Maar het kan ook voorkomen dat iemand met jou betaalgegevens bestellingen plaatst, zonder dat jij dit ziet. Als de mailtjes van de bestellingen bijvoorbeeld in je spam terecht komen. De Consumentenbond raadt dan ook aan als Klarna-gebruiker altijd je ongewenste e-mail te checken en regelmatig op de app van Klarna te kijken of er een bestelling is geplaatst.
Klarna-account beter beveiligen
Op de eigen website geeft Klarna aan dat je als gebruiker zelf de mogelijkheid hebt je account beter te beveiligen. Als de onderzoekers van de Consumentenbond echter de stappen volgen die Klarna aanraadt, is zowel in de app als via de browser niet te vinden hoe je dit zou moeten doen. Het bedrijf heeft op vragen hierover van Kassa niet gereageerd.
Verzoek om account te wissen
Als je een account hebt bij deze bank, kan je het bedrijf ook een verzoek sturen dit account te wissen via het e-mailadres dataprotectie@klarna.nl. Alleen kan het bij Klarna negentig dagen duren, dus drie maanden, voor het je account met je persoons- en betaalgegevens wist. Op waarom wissen van een account niet sneller kan, geeft de bank geen duidelijk antwoord.