Legitimatiemaatregel gewaardeerd door consument
14-05-2010
• leestijd 1 minuten
De legitimatiemaatregel voor aankoop van tabak en alcohol wordt door de Nederlandse consumenten gewaardeerd. Dit meldt RetailNews.nl naar aanleiding van het nog te publiceren rapport ConsumentenTrends 2010 van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De maatregel houdt in dat iedereen onder de twintig jaar bij aankoop van alcohol en tabak zijn legitimatiebewijs moet tonen. Hiermee hoopt men te voorkomen dat kinderen onder de zestien jaar tabak of alcohol kopen. 95 procent van de Nederlanders vindt de maatregel een goed initiatief. Slechts twee procent kan zich er niet in vinden.
Ruim negentig procent van de consumenten zou graag zien dat slijterijen, sportkantines en horeca de maatregel ook invoeren.
Het CBL maakt deze resultaten bekend naar aanleiding van de nieuwe Drank- en Horecawet, die deze week door de Tweede Kamer werd behandeld. Eén van de punten in die wet die in behandeling werd genomen, gaat over de leeftijdsgrens die lokaal naar achttien jaar verhoogd moet worden.
Ook wordt een artikel behandeld waarin staat dat de burgemeester de alcoholafdeling van een supermarkt tijdelijk moet sluiten wanneer die binnen een jaar drie keer alcohol verkoopt aan jongeren onder de zestien jaar. De afdeling wordt dan voor minimaal één week en maximaal twaalf weken gesloten.
Bronnen:
RetailNews.nl
CBL.nl