De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in totaal 621.000 euro aan boetes opgelegd aan vijf webwinkels voor het gebruik van nepkortingen. De webwinkels boden verschillende producten aan met een verkeerde ‘van-prijs.’ Consumenten kregen daardoor een nepkorting voorgeschoteld en dat is verboden.
Het gaat om webshops van bekende merken zoals G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK. De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite Koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen.
De ACM zag dat de bedrijven verschillende keren producten aanboden met een verkeerde ‘van-prijs’. Volgens de wet moeten bedrijven de laagste ‘van-prijs’ tonen die gold als verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de korting.
Door het tonen van een verkeerde ‘van-prijs’ krijgen consumenten het idee dat zij een hogere korting krijgen dan feitelijk het geval is. In sommige gevallen was er helemaal geen sprake van korting. Consumenten werden hierdoor misleid, volgens de ACM.
Cateautje Hijmans van den Bergh, ACM-bestuurslid, stelt dat consumenten moeten worden beschermd tegen nepkortingen. “De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen terwijl dat in feite niet zo is. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”
Meubelwinkelketen JYSK en kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger hebben inmiddels toegegeven dat ze de fout in zijn gegaan. Leen Bakker en het moederbedrijf van Koopjedeal.nl, Day Traders, hebben de overtredingen volgens de ACM nog niet erkend. Zij kunnen de boete nog juridisch aanvechten.
De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.
Bron: ANP/ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!