'Laat snelle e-bike toch op fietssnelwegen'
30-05-2017
• leestijd 2 minuten
Het is onbegrijpelijk dat snelle e-bikes vanaf deze zomer zelfs worden geweerd van snelfietsroutes. Dat vindt RAI Vereniging. Ook de Fietsersbond pleit ervoor om zogeheten speed pedelecs een vrijstelling te geven voor de snelle en comfortabele fietspaden die steden met elkaar verbinden.
45 kilometer per uur
Speed pedelecs of speed e-bikes zijn elektrische fietsen die snelheden kunnen halen van 45 kilometer per uur. Vanaf 1 juli worden ze beschouwd als bromfiets en mogen ze niet meer op het fietspad. Ook fietssnelwegen zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente zijn dan verboden gebied.
Maatwerk
,,Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet'', stelt voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging dinsdag. ,,Er is maatwerk nodig", vindt directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond. ,,Snelfietsroutes die nu alleen door fietsers mogen worden gebruikt, zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten.'' Ook binnen de bebouwde kom zouden sommige paden voldoende ruimte bieden voor snelle en minder snelle fietsers.
Stimuleren in plaats van tegenwerken
Nederland telt ongeveer 400 kilometer aan snelfietsroutes. Samen met het ministerie van Infrastructuur willen RAI Vereniging en de Fietsersbond in kaart brengen welke fietspaden wel en niet geschikt zijn om speed pedelecs toe te laten. De snelle fietsen zouden een oplossing kunnen zijn tegen files en milieuvervuiling. ,,Dat moeten we maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken'', vindt Van Eijck.
Maximumsnelheid op brom- en fietspaden
De snelle e-bikes hebben al meer tot discussie geleid. Zo is al eens gepleit voor het invoeren van een maximumsnelheid op brom- en fietspaden. Vanwege het snelheidsverschil met gewone fietsers was de Fietsersbond twee jaar geleden nog tegen speed pedelecs op fietspaden binnen de bebouwde kom. ANP