Kritiek FNV op callcenter dat afspraken voor coronatest maakt
11-06-2020
•
leestijd 2 minuten
•
395 keer bekeken
•
Vakbond FNV vindt dat de overheid snel aanvullende eisen moet stellen aan callcenter Teleperformance. Dat bedrijf ontfermt zich over de telefoontjes van mensen die zich willen laten testen op corona. De vakbond is erg kritisch over het bedrijf en dringt aan op betere afspraken over zaken als veiligheid, loon en opleiding van de medewerkers.
Volgens FNV-bestuurslid Elly Heemskerk zijn de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden bij de meeste callcenters al belabberd, maar zou het bij Teleperformance wel erg ondermaats zijn. Heemskerk vindt het apart dat de overheid uitgerekend dit bedrijf zo'n belangrijke opdracht gunt. Ze wijst erop dat de overheid beter had moeten kijken naar hoe de medewerkers hun werk moeten doen en wat ze verdienen.
Coronatelefoon
Sinds begin deze maand kan iedereen met milde klachten, die mogelijk duiden op het coronavirus, bellen om een afspraak te maken voor een coronatest bij de GGD. De overheid heeft daarvoor het nummer 0800-1202 opgezet.
De 1500 mensen die door Teleperformance zijn aangetrokken voor de landelijke afsprakenlijn moeten werken vanuit huis. Volgens FNV moeten ze hun webcam aanzetten als het bedrijf daarom vraagt. Ook zouden familieleden en andere huisgenoten niet online mogen als medewerkers van het callcenter aan het bellen zijn voor de afsprakenlijn. En als ze niet kunnen werken door een storing aan hun internet of computer, dan zouden ze niets betaald krijgen, stelt de vakbond.
Niet eens met kritiek
Teleperformance, een groot internationaal concern waar wereldwijd circa 330.000 mensen werken, herkent zich niet in de kritiek. Het internetten door huisgenoten zou niet expliciet verboden zijn en zou personeel bij storingen wel degelijk doorbetaald worden. Een woordvoerder van Teleperformance benadrukt dat het bedrijf de cao opvolgt en ook nog aanvullende arbeidsvoorwaarden aanbiedt. De ingehuurde uitzendkrachten krijgen een speciale thuiswerkvergoeding als tegemoetkoming voor het werken vanuit huis. Daarnaast kreeg iedere callcentermedewerkers die bij deze klus betrokken is een speciale training, aldus de woordvoerder van Teleperformance. ANP