Kredietwaardigheidstoets lening mobiele telefoon niet betrouwbaar
01-03-2018
• leestijd 1 minuten
Bij een lening voor de aanschaf van een mobiele telefoon van meer dan 250 euro moeten telecomaanbieders verplicht vragen naar het inkomen van hun klanten. Deze kredietwaardigheidstoets wordt echter minder betrouwbaar als de bedragen vooraf al zijn ingevuld. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft samen met een telecomaanbieder onderzoek gedaan naar het effect van vooraf ingevulde bedragen.
Klant past bedragen niet aan
De AFM heeft geconstateerd dat bijna alle telecomaanbieders op hun websites gebruik maken van vooraf ingevulde waarden. Afhankelijk van de gezinssituatie worden automatisch bedragen ingevuld bij de inkomen en lasten, die de klant vervolgens zou moeten aanpassen naar zijn situatie.
Uit het onderzoek blijkt echter dat consumenten hierdoor niet altijd hun daadwerkelijke inkomen en lasten opgeven. Veel klanten laten de vooraf ingevulde waarden onveranderd staan. Hierdoor wordt het risico op overkreditering groter.
Overkreditering
De AFM concludeert op basis van het onderzoek dat het vooraf invullen van gegevens over inkomen en lasten niet passend is in het kader van het voorkomen van overkreditering en heeft de telecomaanbieders opdracht gegeven hiermee te stoppen. Telecomaanbieders hebben hier gehoor aan gegeven. Bron: AFM