Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kredietwaardigheidstoets lening mobiele telefoon niet betrouwbaar

01-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_telefoonvasthouden
Bij een lening voor de aanschaf van een mobiele telefoon van meer dan 250 euro moeten telecomaanbieders verplicht vragen naar het inkomen van hun klanten. Deze kredietwaardigheidstoets wordt echter minder betrouwbaar als de bedragen vooraf al zijn ingevuld. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft samen met een telecomaanbieder onderzoek gedaan naar het effect van vooraf ingevulde bedragen.

Klant past bedragen niet aan

De AFM heeft geconstateerd dat bijna alle telecomaanbieders op hun websites gebruik maken van vooraf ingevulde waarden. Afhankelijk van de gezinssituatie worden automatisch bedragen ingevuld bij de inkomen en lasten, die de klant vervolgens zou moeten aanpassen naar zijn situatie.
Uit het onderzoek blijkt echter dat consumenten hierdoor niet altijd hun daadwerkelijke inkomen en lasten opgeven. Veel klanten laten de vooraf ingevulde waarden onveranderd staan. Hierdoor wordt het risico op overkreditering groter.

Overkreditering

De AFM concludeert op basis van het onderzoek dat het vooraf invullen van gegevens over inkomen en lasten niet passend is in het kader van het voorkomen van overkreditering en heeft de telecomaanbieders opdracht gegeven hiermee te stoppen. Telecomaanbieders hebben hier gehoor aan gegeven. Bron: AFM

Meer over:

telecom, afm
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!