Kranten groeien digitaal
24-03-2015
• leestijd 1 minuten
De grote Nederlandse dagbladen hebben de papieren oplage vorig kwartaal verder zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. De digitale verkoop nam toe, zo blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 2014, die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
De betaalde papieren oplage van De Telegraaf zakte met ruim 2000 exemplaren naar 460.505 kranten. De digitale verspreiding van de krant verdubbelde echter bijna, tot 135.360. Bij het AD zakte de betaalde oplage met 6 procent naar 342.691 exemplaren. Het aantal digitale abonnees groeide hier met 6000 naar 30.031.
De Volkskrant wist de digitale oplage met 38 procent op te krikken naar bijna 65.000 stuks. De verkoop van de papieren krant slonk met 3 procent, tot circa 221.000 stuks. Bij NRC Handelsblad ging die verkoop met 12 procent omlaag, naar 152.400. Digitaal werd een groei van 15 procent geboekt. ANP