Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Krant lezen geen dagelijkse routine meer'

19-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Krant_duits_bril.jpg
Het lezen van een krant, tijdschrift of boek is voor de helft van de Nederlanders geen dagelijkse routine meer. Ouderen lezen meer dan jongeren. Hoogopgeleiden kijken meer uitgesteld tv dan laagopgeleiden. Veel Nederlanders combineren hun mediagebruik met andere activiteiten. Bijvoorbeeld eten, verzorging, reizen, werk en studie. Het zogeheten multitasking. Dat zijn enkele conclusies van een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Drie uur
'Kijken' is de populairste media-activiteit. Op een doorsnee dag in het najaar 2013 keek 86 procent ongeveer van de bevolking drie uur naar beeldmateriaal. Binnen die kijktijd is uitgesteld kijken en het gebruik van streaming video in opkomst. Maar het 'klassiek' kijken op het moment van uitzenden en via een vast toestel is nog steeds het populairst.
Streaming
De populariteit van luisteren naar muziek via internet stijgt. Bijna 5 procent luistert via streaming naar muziekdiensten zoals Spotify. Mobiele apparatuur (bijvoorbeeld tablet of mobiele telefoon) wordt dagelijks door 20 procent van de Nederlanders gebruikt om iets te beluisteren.
Traditionele media
Zelfs inclusief digitaal lezen, las 50 procent van de bevolking 2013 nog geen tien minuten op een gemiddelde dag. Bij de traditionele media is de krant populair. Van de digitale apparatuur zijn de tablet en smartphone populair voor het lezen.
'Gemedieerde' communicatie
Tieners besteden meer tijd dan ouderen aan het uitwisselen van berichten en aan het bezoek van sociale mediasites. Zij zijn per dag ongeveer vier uur bezig met die 'gemedieerde' communicatie (onder schooltijd en huiswerk meegerekend) tegenover 65-plussers ongeveer een uur.
Massamedia
In de SCP-studie keken de onderzoekers naar alle media-activiteiten. Bijna 3000 mensen werden ondervraagd. Ze onderzochten de traditionele massamedia (tv, radio en gedrukte media). Ook keken de onderzoekers naar het gebruik van mobiele apparatuur, computer, internet en gaming. ANP

Meer over:

diginieuws, media
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor