Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN en XS4ALL gingen fout in met kijkcijfers

12-08-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
kpn logo 930x520
KPN en XS4ALL hebben van de Autoriteit Persoonsgegevens een tik op de vingers gekregen voor de manier waarop ze met kijkgegevens van hun afnemers van digitale televisie omgingen. Ze stelden zonder toestemming van klanten kijkcijfers op over het tv-kijkgedrag voor onder meer marktonderzoek, terwijl die gegevens nog herleidbaar waren. KPN en XS4ALL hebben inmiddels hun systemen en de informatie in hun privacyverklaringen aangepast.
Gegevens niet helemaal anoniem
De toezichthouder kwam er tijdens onderzoek achter dat beide aanbieders geen duidelijke informatie gaven over de gegevens die zij verzamelden over het kijkgedrag van hun klanten. Ook bleek dat de kijkcijfers die werden verstrekt aan andere partijen niet helemaal anoniem waren, aangezien KPN nog over de oorspronkelijke persoonsgegevens beschikte in de eigen systemen. Een en ander was in strijd met de wet, aldus de privacywaakhond.
Persoonsgegevens wissen
KPN en XS4ALL benadrukken in een reactie dat ze nooit aan derden kijkgegevens hebben verstrekt die te herleiden waren tot individuele personen. Voortaan zullen ze echter eerst alle persoonsgegevens in de eigen systemen wissen, voordat ze kijkcijferstatistieken uitsturen naar marktonderzoekers.
Bij Ziggo, de grootste aanbieder van digitale televisie in Nederland, constateerde de toezichthouder vorig jaar ook al verscheidene privacyovertredingen op het gebied van kijkcijfers. Ziggo moest daarom ook maatregelen treffen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!