KPN biedt weer afrekenen per seconde
14-12-2010
• leestijd 2 minuten
KPN komt begin volgend jaar met nieuwe abonnementen waarbij de gesprekskosten na de eerste minuut per seconde worden afgerekend. Dat maakte het telecomconcern dinsdag bekend. Bij de abonnementen met de merknamen Hi en Telfort handhaaft KPN het afrekenen per minuut.
Afgelopen jaar ontstond onrust over de kosten van telefoongesprekken omdat verschillende aanbieders, waaronder KPN, besloten de gesprekskosten per minuut af te rekenen. Daarbij werd de laatste minuut naar boven afgerond, waarbij voor een gesprek van bijvoorbeeld een minuut en tien seconden twee minuten in rekening werd gebracht.
KPN besloot na klachten in oktober om alle klanten die zonder dat ze het wisten per minuut betaalden, terug te zetten naar een abonnement waarbij weer per seconde wordt afgerekend. Daarvoor moesten ze zich wel aanmelden via de website van het bedrijf. Dat hebben inmiddels 20.000 klanten gedaan, aldus KPN.
De nieuwe abonnementen komen onder de merknaam KPN Personal SIM op de markt. Vanaf volgend jaar worden die abonnementen standaard eveneens voorzien van een bundel voor mobiel internetverkeer. De bundels kunnen naar eigen inzicht elke maand gratis worden verhoogd of verlaagd. Het wordt wel duurder de belbundel te overschrijden. ANP
Kassa
In de uitzending van
4 september toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief. In de uitzending van
18 september blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien.
In de uitzending van
23 oktober laat KPN weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan. 23 november liet Vodafone weten dat vanaf 1 januari 2011 klanten bij Vodafone weer kunne kiezen voor een abonnementsvorm die per seconde afrekent.