Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

KPN beveiligde klantgegevens onvoldoende

03-06-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
KPN_06.jpg
KPN heeft in 2013 een boete gekregen van de Autoriteit Consument & Markt van 364.000 euro. De boete kreeg KPN voor het onvoldoende beveiligen van systemen met persoonsgegevens van klanten. De provider was tegen de openbaarmaking hiervan, daarom maakt ACM het nu pas bekend.
Onderzoek
De ACM stelde in 2012 een onderzoek in naar de beveiliging van klantengegevens van KPN. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de persoonsgegevens van klanten onvoldoende beveiligd waren.
Verzet tegen openbaarmaking
KPN tekende verzet aan tegen de openbaarmaking van het boetebesluit, ondanks dat KPN eerder erkende dat het systeem 'niet steeds optimaal' was. In januari oordeelde de Rotterdamse rechtbank dat de boete terecht was. Ook mocht het boetebesluit bekend gemaakt worden, aldus de voorzieningenrechters van de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). ACM is tevreden met de openbaarmaking en de boete. Bestuurslid Anita Vegter laat in een persbericht weten: 'Dit is een ongewenste situatie waar wij tegen optreden' . Bron: tweakers.net

Meer over:

klant, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!