'Korting op tweedekansproducten valt tegen'
01-07-2020
• leestijd 2 minuten
Teruggestuurde producten die opnieuw worden verkocht door webwinkels, zijn nog niet erg populair onder consumenten. Bovendien blijken de kortingen tegen te vallen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Het prijsvoordeel voor de retourdeals loopt flink uiteen en verschilt per product. Bij ruim een derde van de 90 onderzochte producten is volgens de Consumentenbond sprake van een mooie deal. Bij de rest stelt de korting niet zo heel veel voor.
In sommige webwinkels lagen de nieuwprijzen soms zelfs lager dan de tweedekansproducten van andere verkopers op dezelfde site.
Staat van artikelen verschilt
Alle webwinkels beloven een goed werkend product, maar de staat ervan wisselt. Soms is alleen de doos een keer opengemaakt, maar in andere gevallen hebben de producten met krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. Helaas zijn niet alle winkels daar even duidelijk over, aldus de Consumentenbond.
Advies: let op voorwaarden
Er zijn ook webwinkels die onder de noemer tweedekansproduct 'refurbished' apparaten verkopen. De garantietermijnen verschillen per winkel, van 6 maanden tot 5 jaar.
Consumenten die een tweedekansproduct overwegen, doen er dan ook goed aan vooraf goed te controleren wat de winkel precies verkoopt, in welke staat het product verkeert en onder welke voorwaarden het wordt verkocht.
Tevredenheid onder kopers
De Consumentenbond vroeg aan ruim 6.000 consumenten naar hun ervaringen met zogenoemde tweedekansproducten en bekeek de voorwaarden van 12 webwinkels.
Van de ondervraagden wist ruim een kwart niet van het bestaan van tweedekansproducten of retourdeals af. Twee derde heeft nog nooit een dergelijk product gekocht. De consumenten die wél kiezen voor een retourdeal, doen dat in de meeste gevallen vanwege de korting. Zij zijn erg tevreden; 80% van hen verwacht in de toekomst nog wel eens een dergelijk product te kopen.