De koffie wordt duur betaald, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ten opzichte van drie jaar geleden is filterkoffie 39 procent duurder. Koffiebonen stegen 32 procent in prijs en pads met 30 procent. Wie koffie zet met behulp van cupjes is zelfs 47 procent duurder uit. De prijzen voor koffie stegen harder dan de prijzen van veel andere supermarktproducten.
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van A-merken bij negen supermarkten, twee webwinkels en een online koffiespeciaalzaak.
Bij Dirk en Vomar zijn consumenten het goedkoopst uit voor A-merkkoffie: 4 procent goedkoper dan gemiddeld. Spar is het duurst. Daar is A-merkkoffie 9 procent duurder dan gemiddeld.
Afhankelijk van het koffiesysteem zijn huismerken liefst 30 tot circa 50 procent goedkoper dan A-merken. De grootste verschillen zijn te zien bij koffiecups. Een huismerkcupje is gemiddeld 53 procent goedkoper dan een cup van een A-merk.
Uit het onderzoek blijkt verder dat koffie met een keurmerk niet per se duurder is dan koffie zonder keurmerk. Keurmerken zoals Rainforest Alliance en Fairtrade garanderen een minimumprijs voor de boeren.
De prijzen voor een zelf gezet kopje verschillen enorm, blijkt ook uit het onderzoek. De Consumentenbond vergeleek de prijzen van gemalen koffie, koffiebonen, koffiepads en koffiecups.
Een kopje bonenkoffie is met 0,07 euro het goedkoopst. Een kopje filterkoffie kost 0,08 euro. Voor koffie uit een koffiepad betalen consumenten 0,10 euro. Koffie gezet met een cupjemachine, zoals Nespresso of Dolce Gusto, is het duurst: dit komt op 0,25 euro.
Deze prijzen zijn gemiddelden van A-merken en huismerken door elkaar. De aanschafprijs en water- en energieverbruik van de machines zijn niet meegeteld in het onderzoek. Verder zijn aanbiedingen ook niet erin meegenomen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!