Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

KLM voor de rechter om compensatie Schiphol brandstofstoring

21-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
klm 930x520
Vliegtuigmaatschappijen moeten passagiers compenseren voor de ernstige vertragingen als gevolg van de brandstofstoring van 24 juli op Schiphol. Dat is de inzet van een proefproces dat claimorganisatie Aviclaim aanspant tegen de KLM, meldt Kassa.
Een uitspraak in het voordeel van de passagiers kan grote gevolgen hebben. Ruim 60.000 passagiers werden op 24 juli en de dagen erna getroffen door de ernstige verstoring van het vluchtverkeer. Zij vertegenwoordigen een geschat totaal claimbedrag van 25 miljoen euro, stelt Aviclaim.
De zaak waarin KLM afgelopen dinsdag is gedagvaard betreft een echtpaar dat met 72 uur vertraging aankwam op de plaats van bestemming, Bangkok. De KLM beroept zich evenals andere luchtvaartmaatschappijen op buitengewone omstandigheden, waardoor het niet hoeft te compenseren. Bij vertragingen van meer dan 3 uur kunnen passagiers volgens Europese richtlijnen aanspraak maken op standaard vergoedingen, variërend van 250 tot 600 euro per ticket. Compensatie is niet verplicht als er sprake buitengewone omstandigheden zoals vulkaanuitbarstingen of terroristische aanslagen.

Meer claims

Aviclaim heeft inmiddels namens 1453 passagiers claims naar aanleiding van de brandstofstoring van 24 juli bij de luchtvaartmaatschappijen neergelegd, met een totale claimwaarde van bijna 600.000 euro. Het wil dat de rechter in het proefproces zich uitspreekt over de kernvraag of hier sprake was van een buitengewone omstandigheid. Volgens Remco Kuilman van Aviclaim is dat niet zo en hoort de brandstofstoring bij een risico van de bedrijfsvoering en moeten luchtvaartmaatschappijen erop voorbereid zijn. De afgelopen jaren is een brandstofstoring vier keer eerder voorgekomen, stelt hij.
Voor zover bekend is het de eerste keer dat een luchtvaartmaatschappij wordt gedagvaard naar aanleiding van de brandstofstoring van 24 juli op Schiphol. Bij de rechtszaak draait het ook om de vraag of de luchtvaartmaatschappij er alles aan gedaan heeft om de passagier zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen.
Vanavond wordt er in Kassa uitgebreid aandacht besteed aan de brandstofstoring. Kassa is live om 19:05 op NPO 1.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor