KLM schikt in zaak compensatie passagiers na brandstofstoring
18-11-2019
•
leestijd 1 minuten
•
64 keer bekeken
•
Luchtvaartmaatschappij KLM schikt in een zaak die door claimbureau Aviclaim was aangespannen. Aanleiding was de brandstofstoring op Schiphol, afgelopen zomer. Aviclaim startte een paar maanden geleden een rechtszaak om compensatie voor de gedupeerde passagiers af te dwingen. Door de schikking voorkomt KLM een rechterlijke uitspraak. Kassa besteedde op 21 september aandacht aan de gevolgen voor passagiers van de brandstofstoring.
Tienduizenden werden getroffen door de storing op Schiphol van 24 juli 2019. Hierdoor kwamen vele reizigers meer dan een dag later aan op hun vakantiebestemming. Alleen claimorganisatie Aviclaim was bereid de passagiers bij te staan in hun claim richting de luchtvaartmaatschappijen.
Schikking: 600 euro compensatie
Aviclaim startte voor drie passagiers een proefproces. KLM heeft nu aangegeven de zaak te willen schikken en de passagiers te compenseren met 600 euro per persoon. "Het doel van het proefproces was om te achterhalen of de rechtbank het met ons eens is. Met de schikking hebben we geen rechterlijke uitspraak verkregen, maar dat de luchtvaartmaatschappij de zaak zo snel wil afdoen zegt voldoende’’, aldus Remco Kuilman, oprichter van Aviclaim.
Niet meteen compensatie voor alle getroffenen
In luchtvaartzaken wordt elk geval afzonderlijk afgewogen. Het betekent niet dat iedereen nu direct compensatie uitgekeerd krijgt. "Wij zullen de druk opvoeren en meer rechtszaken starten voor de meer dan 1500 passagiers die zich bij ons hebben gemeld", zegt Kuilman.