De no-show-regeling die KLM hanteerde wanneer reizigers hun vlucht misten, is niet redelijk. Dat oordeelt de Rechtbank in Amsterdam. KLM heeft de regeling inmiddels aangepast.
Door de clausule wordt je gehele reis ongeldig als je een deel (bijvoorbeeld de heenreis) van de vlucht mist, tenzij je flink bijbetaalt. In 2019 spande de Consumentenbond een rechtszaak tegen deze regeling aan.
Nieuwe uitzonderingen
Volgens de rechtbank is een dergelijke bepaling, zonder uitzondering voor mensen die door overmacht hun vlucht missen, onredelijk. KLM heeft de regeling tijdens de zaak aangepast. Nu gelden er wel uitzonderingen voor reizigers die hun vlucht door overmacht missen. Dat is voor de rechtbank voldoende.
Ook paste KLM het boekingsproces aan. De no-show-clausule komt hiermee voldoende onder de aandacht, aldus de rechter. "Helaas was er een rechtszaak nodig om KLM in beweging te krijgen," reageert Consumentenbond-directeur Sandra Molenaarmaar in een persbericht. "Maar we zijn blij met het oordeel dat het oude no-show beleid van KLM niet deugde. Wij verkennen nu wat dit betekent voor gedupeerden van dit onredelijke beleid."