Bedongen is tijdens de onderhandelingen over de overheidssteun dat de zelfstandige positie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet meer ineens kan worden opgezegd. De door de regering gekozen vertrouwenspersoon moet erop toezien dat het steunpakket uitsluitend naar de Nederlandse vliegmaatschappij gaat, en dus niet naar het bredere concern Air France-KLM. Al eerder werd bekend dat KLM en andere betrokken partijen een akkoord bereikten over financiële hulp om het door de crisis te helpen. Deze ochtend zullen ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de details van het definitieve steunpakket toelichten.
Al in april maakte de regering bekend tussen de 2 en 4 miljard euro in te willen zetten voor steun voor KLM, in de vorm van directe leningen of garanties op leningen. Toen kondigde de Franse regering aan Air France, het zusterbedrijf, met 7 miljard euro te ondersteunen. De afgelopen tijd is druk onderhandeld, ook met banken, Air France-KLM en de Franse overheid, over de voorwaarden voor dat aanvullende steunpakket. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14 procent in de luchtvaartgroep.
Meer over:
air france, reizen, vliegen, steunpakket, vliegmaatschappij, klm, air france-klm, coronacrisisMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!