Kleine zelfstandigen de dupe van verkooptactieken Vandaag Online
22-02-2020
•
leestijd 5 minuten
•
1103 keer bekeken
•
Voor kleine zelfstandigen met een eigen website is het natuurlijk belangrijk om goed gevonden te worden op Internet. Het bedrijf Vandaag Online speelt daar handig op in en benadert kleine ondernemers om hen diensten te verkopen waardoor ze beter vindbaar zouden worden via Google. Achteraf blijkt het echter niet voor iedereen een goede deal...
Betere vindbaarheid
Fleur Schoutsen uit Purmerend en Gon de Ruijter uit Haarlem werden uit het niets gebeld door Vandaag Online, daar werd een afspraak gemaakt om langs te komen voor een gesprek over beter vindbaar worden op Google en advertentiemogelijkheden. Fleur verkoopt zelfgemaakte tassen via haar site en Gon heeft een website voor haar bachbloesempraktijk. In beiden gevallen stonden er bij de afspraak twee mannen in pak voor de deur, zowel Fleur als Gon omschrijven dat gesprek als overrompelend, ze kregen niet de tijd om het contract van Vandaag Online goed door te lezen. Er werden mooie beloften gedaan over meer bezoekers op de site door betere vindbaarheid, en daarbij meer succes voor hun onderneming. Wel werd de druk opgevoerd om direct te tekenen, er zou sprake zijn van een speciale actie, waarvoor de mannen allerlei geldbedragen op de offerte doorstreepten, en er nog een klein bedrag over leek te blijven.
Volgens Fleur werd tijdens het gesprek gezegd dat het zou gaan om een contract van 2 jaar waar ze eenmalig een bedrag voor zou moeten betalen van 179 euro. Vandaag Online zou een beginnend bedrijf zijn, ze zouden hun onlinediensten nu aanbieden voor een klein bedrag, om zo een klantenkring op te kunnen bouwen. Gon voelde zich tijdens het gesprek ook onder druk gezet, zij vroeg om contact met iemand die reeds klant is bij Vandaag Online, om de ervaring van een andere ondernemer te horen. Ze kreeg een mevrouw aan de lijn die pas een maand geleden was benaderd door Vandaag Online en haar ook niet heel veel meer kon vertellen. Ook Gon had dus weinig tijd om erover na te denken, maar omdat de indruk werd gewekt dat ze er na 3 maanden ook weer mee kon stoppen, ging ze op dat moment akkoord.
Afkoopsom
Achteraf blijkt echter dat ze helemaal niet meer onder het contract uit kunnen. Gon blijkt een overeenkomst voor 2 jaar á 228 euro per maand aan te zijn gegaan, met het idee dat ze er na 3 maanden weer mee kon stoppen als het niet zou bevallen. Fleur blijkt een contract van 4 jaar á 192 euro per maand te hebben, wat haar in totaal meer dan 9200 euro zou gaan kosten. Er blijkt dus geen sprake te zijn van een eenmalige betaling, en ook niet van een mogelijkheid tot opzegging na 3 maanden. Beide dames laten Vandaag Online weten dat hen tijdens het verkoopgesprek andere informatie is verteld dan nu het geval blijkt te zijn. Maar volgens Vandaag Online kan de overeenkomst alleen maar worden ontbonden als een afkoopsom van 45% van de totale contractkosten zou worden betaald. Fleur probeert nogmaals met de heren van Vandaag Online in gesprek te gaan en geeft aan dat ze tijdens het verkoopgesprek niet de mogelijkheid had om het contract goed te lezen, en nu achteraf andere voorwaarden blijken te gelden. Ook zet zij vraagtekens bij het effect van de diensten die Vandaag Online levert, omdat ze ondanks de werkzaamheden van Vandaag Online van twee maanden niet meer bezoekers op haar site heeft gekregen. Ze besluit de verdere betalingen te stoppen. Volgens Vandaag Online ligt het echter niet aan hun diensten, en willen zij de overeenkomst niet stopzetten. De enige mogelijkheid is om het contract te verkorten naar 2 jaar, mits Fleur online reviews over het bedrijf verwijdert.
'Online kwakzalverij'
Bart Meerdink, digitaal expert van Beeckestein Business School, kijkt naar de onlinediensten die Vandaag Online aanbiedt. Daarbij vallen hem een aantal zaken op. Op de ‘landingspagina’ die voor Fleur is gemaakt (een tweede website met informatie over haar tassen, die doorverwijst naar haar eigen site) is de opmaak onduidelijk, en daarnaast zijn de foto’s die op die site staan niet gecodeerd. Dit betekent dat er geen woorden aan de plaatjes zijn toegevoegd waar Google aan af zou kunnen lezen waar de site over gaat. Deze website kan dus niet goed geïndexeerd worden door Google. Daarnaast is het onduidelijk waar de advertentie ‘banners’ geplaatst wordt, en of dat überhaupt relevante kliks oplevert. Die kliks worden doorgeleid daar naar haar landingspagina. Fleur ziet in haar statistieken dat het bezoekersaantal op haar website niet gestegen is.
Voorbeeldbrief
In de studio legt advocaat Jeroen Thiele uit wat je als kleine zelfstandige in zo’n situatie kunt doen. Er is in de wet een verschil tussen consumenten en ondernemers, ook als je maar een kleine ondernemer bent zonder personeel. Als consument ben je beschermd door de colportagewetgeving, waardoor een bedenktijd geldt, dat is voor ondernemers niet het geval. Als je een overeenkomst tekent zit je daar dus aan vast. Er zijn wel bepalingen waarbij je je kunt beroepen op dwaling, als onjuiste informatie is geboden. In het geval van Vandaag Online zou dat bijvoorbeeld de informatie over de opzegvergoeding kunnen zijn. Ook is er sinds 2016 nieuwe wetgeving van kracht met betrekking tot acquisitiefraude voor kleine ondernemers, de bewijslast kan dan worden omgedraaid. In gevallen waar tijdens het gesprek onjuiste toezeggingen zijn gedaan op basis waarvan de overeenkomst tot stand is gekomen, kan de overeenkomst worden vernietigd met een brief. Advocaat Jeroen Thiele heeft hier een voorbeeldbrief voor opgesteld, deze kun je hier vinden. Ook zouden gedupeerden zich kunnen verenigingen in een collectieve zaak om zich gezamenlijk te beroepen op dwaling. Ook daarvoor kun je je hier aanmelden.
Reactie Vandaag Online
De klachten over Vandaag Online komen overeen met klachten die online te vinden zijn over eerdere bedrijven waar de eigenaar van Vandaag Online bij betrokken was, te weten Noord Nederland Online, Zuid Nederland Online en MKB Online Adviseurs. De oprichter van Vandaag Online geeft aan momenteel in het buitenland te zijn en daarom niet op camera te kunnen reageren op de reportage van Kassa. Het bedrijf reageert schriftelijk; Vandaag Online herkent zich niet in de beschrijvingen van verkoopgesprekken zoals die in de reportage. Volgens Vandaag Online worden alle punten stapsgewijs doorgenomen samen met de ondernemer en tekent de ondernemer de overeenkomst na goedkeuring. Het bedrijf geeft aan altijd naar een passende oplossing te kijken, maar als dat niet lukt het aan de rechter over te laten.